Monstrózní kontejnerové lodi musí používat ekologičtější palivo. Bude z toho ekologická katastrofa!
Celosvětová doprava a ekologie, to prostě nejde dohromady
Bez velkých zaoceánských lodí si už dnes nedokážeme představit civilizaci. Přestože u nás, v maličké zemi uprostřed kontinentum, to tak není vidět, každý obyvatel přímořského státu to viděl: právě tyto lodě přepravují po naší planetě většinu zboží. Díky nim se dostane český export k zákazníkům, právě ony dovezou k nám export z Číny nebo Ameriky.
Lidstvo je potřebuje
Mechanismus, který drží naši civilizaci v pohybu, se nesmí zastavit. Ale současně tato obří plavidla představují zásadní ekologickou hrozbu. Protože využívají ta nejšpinavější paliva, jaká existují, způsobují gigantické znečištění životního prostředí zcela neodpovídající tomu, jak relativně malé množství těchto lodí po oceánech pluje.
Existuje řada velmi přesných studií, které popisují, jak zásadní je dopad těchto lodí i čím je to způsobené: palivem, které tato plavidla pohání, je vlastně odpad, který zbude v rafinériích po rafinování ropných produktů. Vlastně to ani není tekutina, spíše připomíná sliz nebo asfalt. A ta čísla? Jediná velká zaoceánská loď vyrobí za jedinou plavbu stejné množství znečištění jako 50 milionů aut. Stačí tedy jenom dvacítka takových monstr-lodí a vyrovnává to emise všech osobních automobilů na planetě.
Kdyby se o těchto lodích uvažovalo jako o samostatném státě, pak by jeho emise byly větší než emise celého Německa! Že je to dlouhodobě zásadní a neudržitelný problém, se už ví řadu let. Ale právě proto, jak nenahraditelné jsou lodě pro světový obchod, se s tím celá desetiletí nic nedělalo.
Letos se ale zablýskalo na dobré časy. Mezinárodní námořní organizace se totiž na svém letošním zasedání usnesla, že těmto praktikám znečisťujícím vzduch zatne tipec. Platí to pro všechny velké nákladní lodě světa: do dvou let musí přejít na výrazně kvalitnější druhy paliv (dříve směly směsi mít 3,5 procent síry, od roku 2020 to bude smět být jen 0,5 procent), což by mělo zásadně zlepšit kvalitu ovzduší, zejména ve velkých přístavních městech, kde emise z lodí tvoří až 80 procent všeho znečištění.
Kde je háček?
Zní to skvěle, tak proč je titulek článku tak negativní? Protože ve skutečnosti je toto nařízení značně nebezpečné. Provozovatelé lodí byli na tuto změna skvěle připravení a už řadu let mají nachystané zařízení, které jim umožní nastavená pravidla zcela legálně obejít. Místo toho, aby investovali do dražšího paliva a tím si snížili zisk, podařilo se jim získat pračky na palivo.
Pračka (původně scrubber) je jakýsi kotel, který umí palivo těsně před tím, než je použito, ještě proprat. Tím začne splňovat všechny požadované normy, a přitom je jeho provoz laciný. Deník Guardian uvádí, že koupě takové pračky se vyplatí už po jedné plavbě. Mohlo by se zdát, že vlk se nažral a koza zůstala celá, ale to je naprostý omyl. Pračky totiž čistí palivo tím, že ho propírají s mořskou vodou. A odpad, tedy směs těžkých kovů a síry, vypouštějí do mořských vod.
Autoři nařízení si tedy budou moci mnout ruce, protože vzduch bude opravdu výrazně čistější, a ve statistikách se vše bude nádherně vyjímat, ale ve skutečnosti se problém (a tedy i znečištění) přesune do oceánu. A zatímco velmi dobře víme, co taková síra, nikl, olovo nebo zinek dělají se vzduchem, nikdo vlastně netuší, co tom způsobí v oceánech, které už tak stále hůř trpí globální změnou klimatu, okyselováním a dalšími dary člověka…
Text: MK