16. června 2025 13:25
Adam Vala

Konec Windows 95 a disket. Američané slibují velkou změnu ve zcela zásadním odvětví

Možná je to k nevíře, ale Federální letecká správa Spojených států (FAA) i v roce 2025 spoléhá na věci, které bychom dnes už našli patrně jen v muzeu. Řeč je o více než 30 let starém operačním systému Windows 95, který pohání řadu počítačů rozhodujících o bezpečnosti statisíců lidí denně. Jsou to ale také diskety, které mladí možná znají jen jako tu divnou ikonku, skrze kterou v mnoha programech něco ukládají. A pak tu jsou samozřejmě papírové formuláře, bez kterých se administrativa neobejde. Starým technologiím ale zvoní hrana a letecká správa se konečně chystá na velkou modernizaci.

„Chceme systém nahradit, jen to bude nějaký čas trvat,“ prohlásil na začátku června 2025 před výborem pro rozpočtové záležitosti Sněmovny reprezentantů Chris Rocheleau, prozatímní ředitel FAA. Zároveň potvrdil, že začíná výběrové řízení na dodavatele nových technologií, který bude akceptovat postupný přechod. Je totiž nutné zachovat současný provoz a modernizaci provést na etapy, což nemusí všem případným zřizovatelům vyhovovat. Podstatné ale je, že se Rocheleau chce zbavit disket a nežádoucích stohů papírů, které provoz jen zatěžují.

Dědictví minulosti

Abychom ale zůstali féroví, letectví rozhodně není jediným oborem, ve kterém se i v moderní době spoléhá na obecně překonané technologie. Magnetické pásky, vyvinuté na konci 60. let minulého století, přetrvávaly i v dalších klíčových systémech. Například koordinace amerických jaderných sil probíhala za pomoci disket až do roku 2019 a legendární Boeing 747 si aktualizace softwaru dodnes načítá pomocí nich. Tedy žádné rychlé datové připojení nebo bezdrátový přenos, všechno po staru, neefektivně a s rizikem vzniku chyb.

Vedle zastaralého hardwaru nicméně trápí americký systém i fakt, že ze 138 hlavních systémů FAA je třetina označena jako neudržitelná. To znamená, že jejich funkce jsou zastaralé, náhradní díly prakticky neexistují a technologická infrastruktura je často víc než 30 let stará. Podle interní zprávy letecké správy některé modernizační projekty potrvají dalších 10 až 13 let, a pro jiné dosud ani neexistuje konkrétní plán obnovy.

Čtěte také: Proč piloti skoro nikdy nemají vousy? Jedna ze záhad letectví má logické vysvětlení

Bezpečná a stabilní budoucnost

Přechod na moderní technologie však přináší i nové výzvy. Systémy musí být odolné vůči kybernetickým hrozbám, což je problém, kterému se prehistorická média zcela vyhýbala prostě tím, že nebyla připojena k síti. Někteří odborníci proto zůstávají skeptičtí, zda modernizace vůbec nějakou skutečnou změnu přinese. „Tohle slýcháme už třicet let. Dejte jim víc peněz, postaví nový systém, bude lepší a výkonnější. To nám říkají aerolinky, opakuje to i FAA při každém schvalování rozpočtu. A výsledek? Za tři dekády jsme se nikam neposunuli,“ řekl pro NPR letecký analytik Robert W. Mann Jr. Zda tedy tentokrát skutečně dojde k zásadnímu přelomu, ukáže až čas.

Zdroj: House Appropriations Committee - YouTubeNPR

Video, které jste mohli minout: Smutná bilance leteckého neštěstí v Indii: Zemřelo nejméně 279 lidí. Mezi nimi deset lékařů

Adam Vala

Adam Vala

Populární filmy na Prima Zoom