Generace zoufalců: dnešní teenageři už zažívají vše důležité jen virtuálně, ukazuje průzkum
Nastupující generace "hráčů" bude zřejmě pro svět naprostou pohromou...
Generaci dnešních teenagerů čím dál více chybí kontakt s realitou – podle nové studie britské National Service už každý pátý zažil to nejlepší ve svém životě během počítačové hry…
Výsledky tohoto průzkumu jsou velmi alarmující, ukazují totiž, jak malý zájem dnešní mladí muži projevují o svět a jak malou emocionální vazbu mají k tomu, co dělá člověka člověkem – tedy k životu.
Polovina zkoumaných mladíků uvedla, že se bojí zkoušet nové a neznámé věci, čtvrtina by raději trávila většinu času doma než venku. Podle expertů, kteří výsledky tohoto průzkumu analyzovali, za to může generace rodičů dětí: využívají totiž elektronické přístroje jako jakési chůvy pro své potomky – děti pak mají problémy rozeznat, co je důležité a co jen virtuální. Úspěch v počítačové hře se potom pro ně stává stejně důležitým jako úspěch v reálném životě. U dnešních mladých, zdá se, přestává fungovat princip psychické odměny za úspěch.
Podle psychoterapeuta Aarona Balicka, který se na problémy mládeže v době virtuálních zážitků specializuje, je problém ještě mnohem horší a složitější: „V digitálním světě neexistuje nic, ani virtuální realita, co by se mohlo vyrovnat komplexní a multisenzorické zkušenosti se situacemi reálného života. Opravdová dobrodružství nabízejí příležitost potkávat nové a neznámé prostředí, v němž se jednotlivci musí vypořádávat s reálnými výzvami pomocí svých duševních i fyzických sil. Jen takové zkušenosti nám dávají celoživotní vzpomínky, a to právě díky jejich emocionální komplexnosti a zapojení všech pěti smyslů.“
Podle psychologů jsou takové zkušenosti zcela nenahraditelné a to, že je dnešní generace hráčů nahrazuje virtuálními zážitky, znamená nezvratné narušení jejich lidství. „Tyto zážitky jsou zásadní vývoj schopností vypořádávat se se stresem, řešit problémy a také odhadovat rizika a získat odměnu za jejich překonávání,“ řekl Balicka pro deník Daily Mail.
Výše zmíněná práce zkoumala postoje a zkušenosti 1000 mladých mužů. Více než čtvrtina z nich považovala virtuální zážitky za více uspokojivé než reálný život. Když se výzkumníci ptali mladíků na jejich nejuspokojivější zážitek za posledních 12 měsíců, 27 procent řeklo, že to bylo hraní nové počítačové hry, pro 12 procent to bylo sledování nového seriálu na Netflixu a pro 8 procent nová mobilní aplikace.
Podle Levisona Wooda, který se na výzkumu podílel, je fascinující sledovat, jak pro mladé muže představují uspokojení jejich tužeb po neznámu už jen virtuální vjemy.