Viseli na zaseknuté atrakci 95 minut hlavou dolů. Video ukazuje zoufalé návštěvníky parku v nečekané pasti
Atrakce známá jako Shuttle Loop využívá princip katapultu, s jehož pomocí vlak s návštěvníky během tří sekund od startu zrychlí na 85 km/h. Po 220 metrů dlouhé horské dráze s 27 metrů vysokou smyčkou vlak nejezdí dokola, ale pohybuje se tam a zpět. Toho se dosahuje pomocí dvou vrcholů na obou koncích konstrukce.
V belgickém zábavním parku Walibi se tato atrakce zvaná Sirocco chystala 27. srpna 1997 na svou poslední jízdu, když došlo k bizarní nehodě. Vlak při startu nedosáhl potřebného zrychlení, takže po návratu z prvního vrcholu neměl dostatečnou energii, aby projel celou smyčku a uvízl v její horní části. „Pak to cvaklo a zastavili jsme se. Viseli jsme zaseknutí vzhůru nohama,“ vzpomínal tehdy 15letý Jérémie Gräbe na kritické momenty v pořadu Mimo kontrolu na Prima ZOOM. Ten den byl na Siroccu už několikrát a poslední jízdu v 16:45 si nechtěl nechat ujít.
Přečtěte si také: Legendární horská dráha se po letech vrací do Prahy. Oprava nebyla snadná, popsal majitel
Závod s časem
Pro 27 pasažérů atrakce uvězněných téměř třicet metrů nad zemí začal závod s časem – dlouhý pobyt hlavou dolů totiž může mít pro člověka neblahé následky. Zvýšený krevní tlak, překrvení mozku nebo obtížné dýchání, kdy na plíce tlačí další orgány, jsou obtíže, které člověk v této poloze pociťuje už po několika minutách. Později se přidá otok mozku a plic, a nakonec po mnoha hodinách selže srdce.
Není divu, že když na místo po čtvrt hodině dorazili hasiči, propadali už někteří uvěznění cestující panice. Na klidu jim nepřidávalo zejména to, co viděli pod sebou. „Všichni běhali, měli vysílačky. Viděli jsme, jak pod námi běhají jako mravenci,“ vzpomínal Gräbe na okamžiky, kdy visel hlavou dolů. „Taky jsme slyšeli hasiče, jak říkají, že nemohou najít nic, co by fungovalo.“
O hodinu později se už u lidí uvězněných v zaseknuté atrakci objevovaly nesnesitelné bolesti. „Pak všechno nabobtná. Je to takový tlak, který cítíte v celé hlavě. Nedokážu to lépe popsat. Oči jako by mi otékaly, je to hrozně nepříjemné,“ popsal své pocity Gräbe.
Jednoduché řešení
Hasiči neměli k dispozici žádné informace o systému, jakým zábrany držely cestující ve vagoncích, a báli se, že je neopatrnou manipulací uvolní. Pátrali po příčině nehody, nemohli ale nic najít. Prasklo kolo nebo osa některého vozíku? Selhala brzda? Zablokoval koleje neznámý předmět?
Jedno vysvětlení existovalo, bylo ale stěží uvěřitelné. Je možné, že málo rozjetý vlak při průjezdu smyčkou dosáhl bodu rovnováhy a jednoduše se zastavil? To by znamenalo, že pokud není Sirocco poškozené, stačilo by sedmitunovou soupravu jednoduše roztlačit. A to se také stalo. Hasiči k tomu použili pneumatický zvedák, který z výsuvné plošiny upevnili za gondolu. V 18:20 se tak vlak pomalu rozjel a sklouzl do nejnižšího bodu dráhy. Cestující byli zachráněni, nikdo z nich nebyl zraněn.
Mohlo by vás také zajímat: Moment, kdy se otevřel vchod do pekla. Uhelné doly v Centralii budou hořet 250 let
Sirocco byla tehdy první atrakcí svého druhu v Evropě a do Belgie se v roce 1981 dostala jen proto, že japonský provozovatel zábavního parku, který si ji u německé firmy Anton Schwarzkopf objednal, mezitím zkrachoval. Nehoda z roku 1997 návštěvníky atrakce neodradila, Sirocco naopak svou popularitu zdvojnásobilo.
Zdroj: Belgique Insolite, Coasterpedia.net