9. října 2024 17:55

Světlo galaxie z počátků vesmíru dorazilo k Zemi. Rotuje a podobá se Mléčné dráze

Když vzdálená disková galaxie REBELS-25 vypadala tak, jak ji nyní vidíme, uplynulo od Velkého třesku teprve 700 milionů let. To bylo asi 5 % z celkového stáří vesmíru dnes odhadovaného na 13,4 miliardy let.

Světlo dávného objektu na snímcích z hlubokého vesmíru identifikovala Atakamská velká milimetrová anténní soustava (ALMA) s pomocí Evropské jižní observatoře. Je na nich patrná disková rotující galaxie s náznaky spirálových ramen, jaká známe třeba z naší Mléčné dráhy. Pro tak ranou fázi vývoje galaxií (a vesmíru) přitom donedávna astronomové předpokládali mnohem chaotičtější struktury.

Přečtěte si také: Takhle úžasné spirální galaxie jste ještě neviděli. NASA ukázala 19 nových fotek

Nápadná podoba s Mléčnou dráhou

Ve studii, která bude publikována v odborném časopise Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, astronomové dovozují, že REBELS-25 je vůbec nejvzdálenější rotující disková galaxie, jakou jsme dosud objevili. „Pozorovat galaxii tak podobnou Mléčné dráze v tak raném období zpochybňuje naše chápání toho, jak rychle se galaxie vyvíjejí,“ komentovala význam objevu vedoucí týmu Lucie Rowlandová z univerzity v Leidenu. Ještě před několika lety totiž astronomové předpokládali, že se nejstarší spirální diskové galaxie formovaly nejdříve 2,5 miliardy let po vzniku vesmíru.

Galaxie REBELS-25 byla zachycena již dřívějšími pozorováními observatoře ALMA, nějakou dobu ale trvalo, než se získaná data podařilo identifikovat. Teprve další pozorování ve vyšším rozlišení prokázala, že jsou astronomové na stopě unikátního objevu.

Mohlo by vás také zajímat: Na Zemi dopadlo intenzivní záření zřejmě z jiné galaxie. Vědci nedokážou jev vysvětlit

Nejde přitom jen o stáří galaxie, ale také o její podobnost s Mléčnou dráhou. Zdá se totiž, že REBELS-25 je disková galaxie s příčkou a spirálními rameny. Aby si byli vědci zcela jistí, musí ale proběhnout další pozorování.

Zdroj: Sci News