16. března 2023 06:00

Počasí na Saturnu funguje jako perpetuum mobile. Podívejte se, co pohání tajemný šestiúhelník

Přestože je Saturn dost daleko od Slunce, uchovává si dostatečně velkou teplotu na to, aby se v jeho atmosféře děly velmi zajímavé věci. Jeho počasí dokonce funguje jako perpetuum mobile.

Šestá planeta od Slunce a zároveň druhá největší planeta Sluneční soustavy by na první pohled měla být relativně klidným místem, přesto se na jejím severním pólu objevuje zvláštní atmosférický jev ve tvaru hexagonu, do něhož by se vešly čtyři planety Země. Rychlostí až 1 800 km/h rotující šestiúhelník sahá zhruba 100 km pod mraky Saturnu a jeho existence je trochu astronomická záhada.

Dokonalá bouře

Šestiúhelník je tajuplný především kvůli tomu, že k chodu takového jevu je zapotřebí velké množství tepla. Saturn je však od Slunce desetkrát vzdálenější než Země, takže jeho teplota je zhruba -150 stupňů Celsia. Vědci ale mají pár hypotéz, díky nimž dává existence gigantického hexagonu smysl. Vysvětlení mechanismu velkého šestiúhelníku uslyšíte také v pořadu Planety: Nové obzory, kde je doprovázeno úchvatnými ukázkami Saturnových bouří.

Čtěte také: Život na Hvězdě smrti? Vědci zřejmě natrefili na vodní plochu na měsíci Saturnu

V dokumentu uvidíte, jak si Saturn samospádem udržuje vlastní zdroj tepla díky atmosférickému tlaku. Na povrchu Saturnu zuří velké bouře, jejichž blesky jsou mnohonásobně silnější než blesky na Zemi. V nižších oblastech planety je pak vodivá atmosféra, která při interakci s bouří uvolňuje helium, které se spojuje s okolním materiálem. Přitom vzniká značné množství kinetické energie, jež generuje obrovské množství tepla. Právě to poté pohání místní bouřlivé počasí a především onen velký šestiúhelník.

Zdroj: Science Daily