7. února 2023 06:00

Tatooine není nesmysl. Planety se dvěma Slunci podle přísného výzkumu mohou skrývat život

Na odhadnutí, jak by se životu dařilo v blízkosti dvojhvězdy, doposud vědci neměli prostředky. A přitom jsou dvě okolo stejného těžiště obíhající hvězdy velice častým vesmírným jevem.

Pokud znáte dobře Lucasovu filmovou ságu Hvězdné války, tak víte, že pouštní planeta Tatooine má dvě slunce. S hlavními postavami ji navštěvujeme v průběhu celé devítidílné série, ať už na začátku s Lukem Skywalkerem, ve druhé trilogii s jeho otcem Anakinem či nakonec s Rey. Všechny ikonické záběry z téhle planety mají jedno společné: Na všech je totiž zachycena právě ona zmíněná dvojhvězda.

Na to, abychom dvojhvězdu spatřili v reálném vesmíru, ale nemusíme do dávných časů a vlastně ani do nijak nestandardně předaleké galaxie. Naopak, dvojhvězdy a skupiny hvězd, tedy případy, kdy okolo jediného těžiště obíhá víc než jedna hvězda, jsou poměrně častým jevem. Pouhým okem je bohužel nedokážeme od osamocených hvězd rozlišit, je na to potřeba výkonný dalekohled. A mnohé z nich by dokonce okolo sebe mohly mít nějaké planety. Jak by se na nich ale dařilo životu? Byly by na to dost stabilní?

4 000 přísných simulací

Podle studie uveřejněné na setkání Americké astronomické společnosti ano. Problém, který odborníci zkoumali, je, že některé planety takto komplikované interakce sil u dvojhvězdy mohou vynášet z obyvatelné zóny.

Jak se ale ukázalo, planety nacházející se tak blízko hvězdy, aby se na nich udržela voda v tekutém skupenství, a tak daleko, aby se nevařila, tento problém zažívají jen v jednom z osmi případů. Zbytek Zemi podobných planet by si svoji stabilní oběžnou dráhu zvládl udržet po víc než miliardu let, a jedna z deseti planet by dokonce v obyvatelné zóně zůstala.

Vědci provedli přes 4 000 počítačových simulací, a protože bylo jednodušší simulovat planety bez atmosféry a oceánů, byla jejich kritéria obyvatelnosti extrémně přísná. „Ten počet potenciálně obyvatelných planet se nakonec ještě zvýší, jakmile přidáme atmosféru,“ tvrdí spoluautorka studie Mariah MacDonald. Odborníci proto hodlají ve výzkumu dál pokračovat.

Zdroj: AAS