13. ledna 2023 17:30

Hledání další Země nese ovoce. Právě byla objevena zbrusu nová planeta s atmosférou

Velkolepý vesmír 2 - exoplanety

Rok od svého uvedení do provozu začal nový Vesmírný teleskop Jamese Webba (JWST) plnit jeden ze svých hlavních úkolů. Vědci z Univerzity Johnse Hopkinse oznámili, že v jeho „síti“ uvízla první dosud neobjevená exoplaneta.

LHS 475 b je kamennou planetou o velikost Země nacházející se v jižním souhvězdí Oktantu asi 41 světelných let od nás. Její oběžná dráha leží velmi blízko červeného trpaslíka, kolem něhož LHS 475 b oběhne už za pouhé dva dny.

Objev oznámený 11. ledna 2023 na zasedání Americké astronomické společnosti je významný hned z několika důvodů. Jedním z nich je fakt, že JWST narazil na kamennou planetu velikosti Země. Většina dosud objevených exoplanet jsou typicky plynní obři podobní Jupiteru, což je způsobeno hlavně rozlišovacími schopnostmi dosavadních teleskopů. Existenci planetárního systému v místě objevu LHS 475 b už předpověděl v roce 2018 satelit pro výzkum tranzitujících exoplanet TESS, teprve nový teleskop však exoplanetu zaměřil.

JWST pracuje se stejnou metodou hledání exoplanet, jakou vědci používají už dvě desetiletí – zaměřuje se na anomálie v jasnosti hvězd, které mohou znamenat, že přes ně přechází planeta. V případě LHS 475 b Webbův teleskop zaznamenal dva průchody exoplanety přes její mateřskou hvězdu, přičemž vědci díky vysoké citlivosti teleskopu dokonce rozpoznali přítomnost atmosféry.

Planoucí Venuše?

S použitím metody nazývané transmisní spektroskopie pak vyloučili, že by plynný obal kolem nově objevené exoplanety tvořil čistý metan anebo převážně vodík, jako je tomu v případě Jupiteru. Spíše to vypadá, že teleskop zachytil velmi žhavou planetu s řídkou atmosférou tvořenou oxidem uhličitým podobnou Venuši. Předpoklad vysoké teploty a nízké hustoty atmosféry vědci opírají o skutečnost, že LHS 475 b obíhá tak blízko své hvězdy.

Vesmírný teleskop Jamese Webba byl vypuštěn 25. prosince 2021 a jedním z jeho hlavních úkolů je pátrat po exoplanetách, na nichž by mohly panovat podobné atmosférické podmínky jako na Zemi.

ZDROJ: The Verge