13. března 2024 14:45

Co vyvolává gigantické víry v našich oceánech? Podržte se, může za ně Mars

Vědeckofantastické romány a filmy, v nichž Mars napadne Zemi, známe všichni. Vědci ale tvrdí, že rudá planeta i přes průměrnou vzdálenost 225 milionů km ovlivňuje Zemi víc, než jsme doteď byli ochotni připustit.

Začalo to nevinně. Odborníci se zajímali o sílu hlubokomořských proudů a za tím účelem se pustili do rozboru usazenin získaných v posledních 50 letech z mnoha průzkumných podmořských vrtů. To, co našli, je ale dokonale zaskočilo.

Přečtěte si také: Oceánské proudy razantně zpomalují. Hrozí Evropě doba ledová?

Ukázalo se, že se v minulosti Země opakují klimatické cykly trvající 2,4 milionu let, během nichž hlubokomořské proudy slábnou a znovu mohutní až do podoby obřích vírů schopných dosáhnout k samému dnu oceánu. Tady obrušují dno a způsobují nahromadění ohromného množství usazenin.

Už samotná existence těchto cyklů je velkým překvapením, ještě pozoruhodnější je ale jediné logické vysvětlení jejich původu. „Jsou spojeny s cykly vzájemné interakce Marsu a Země při jejich oběhu kolem Slunce,“ prozradila sedimentoložka Adriana Dutkiewicz z univerzity v Sydney, která je spoluautorkou studie zveřejněné v odborném časopise Nature Communications.

Na vizualizaci povrchových proudů ve světových mořích a oceánech se můžete podívat tady:

Rezonance s Marsem

Mars a Země se navzájem ovlivňují prostřednictvím jevu zvaného rezonance. Ten vzniká, když na sebe obíhající tělesa působí gravitačním tlakem a tahem, což se někdy popisuje jako druh harmonizace mezi jinak vzdálenými planetami. Rezonance mění tvar oběžných drah a ovlivňuje vzdálenost planet od Slunce.

V případě Země se tato interakce s Marsem přetavila do dlouhých období zvýšené sluneční aktivity (a tím i teplejšího podnebí), jež se projevovala mnohem divočejšími mořskými proudy a obřími oceánskými víry. Podle geofyzika Dietmara Müllera, který je spoluautorem studie, ale mají tyto 2,4 milionu let trvající cykly přirozenou příčinu, jež nijak nesouvisí s aktuálním oteplováním planety v důsledku pokračujícího intenzivního spalování fosilních paliv.

Mohlo by vás také zajímat: Děsivá předpověď vědců. Oceánské proudy kolabují, Evropě hrozí ochlazení o 30 stupňů, píše CNN

Zatímco údaje ze satelitů poskytují přehled o změnách proudění v oceánech za pouhých několik desetiletí, nová data získaná z rozboru sedimentů vědcům pomohou vystopovat změny klimatu a mořských proudů desítky milionů let do minulosti.

Zdroj: CNN, Nature Communications