29. března 2014 06:00

Je to trpaslík! A vládne na něm věčná noc...

Vědci objevili nejvzdálenější trpasličí planetu naší soustavy!

Američtí astronomové objevili dosud nejvzdálenější objekt naší sluneční soustavy. Trpasličí planeta s předběžným označením 2012 VP113 se ke Slunci nepřiblíží nikdy na méně než 12 miliard kilometrů. Je tak od Slunce asi osmdesátkrát dál než Země. Na objev, který vědci zveřejnili v prestižním britském časopisu Nature, dnes upozornila agentura DPA.

Na základě tohoto objevu se prý lze domnívat, že se na vzdáleném okraji naší soustavy vyskytuje další velká planeta, která svou gravitací vychyluje objekty jako 2012 VP113 z jejich oběžných drah a vrhá je do takzvaného Oortova oblaku.

To je ona:

2012 VP113 má průměr téměř 450 kilometrů a svou oběžnou dráhu má ještě asi o 600 milionů kilometrů dál než dosud nejvzdálenější trpasličí planeta Sedna. Autoři studie Chadwick Trujillo z hvězdárny Gemini na Havaji a Scott Sheppard z vědeckého ústavu Carnegie ve Washingtonu navíc vypočítali, že se v oblasti Oortova oblaku může nacházet ještě asi 900 dalších těles s průměrem větším než 1000 kilometrů.

"Některé z těchto objektů by svou velikostí mohly konkurovat dokonce Marsu nebo Zemi," uvedl Sheppard. "Hledání těchto vzdálených objektů by mělo pokračovat, protože nám prozradí hodně o tom, jak vznikla naše sluneční soustava," vysvětlil vědec.

ČTK