Vzducholodě se vrací - a jsou větší, než kdykoliv předtím
Britové se chystají vrátit do letecké dopravy velké vzducholodě. Proč?
V Anglii se dnes představil veřejnosti prototyp moderní velké vzducholodi, která by od konce roku měla rozšířit letecké služby v Británii i jinde. Britská společnost Hybrid Air Vehicles podle serveru BBC věří, že se jí v příštích letech podaří ve světě prodat 600 až 1000 těchto vzdušných korábů.
Vzducholoď naplňovaná heliem a pojmenovaná HAV340 je s 91 metry delší než jakékoli současné letadlo. Může letět bez mezipřistání tři týdny v kuse. Moderní technologie umožňují, aby se vzducholoď ovládala na dálku a nemusela mít posádku. Mohla by sloužit například v průzkumných misích, nákladní dopravě i přepravě cestujících.
Investoři zdůrazňují ekologický přínos prototypu. "Je o 70 procent šetrnější k životnímu prostředí než nějaké nákladní letadlo," tvrdí podle agentury AFP zpěvák britské hardrockové skupiny Iron Maiden Bruce Dickinson, který již léta vedle hraní pilotuje velká dopravní letadla a do projektu investoval peníze.
Projekt HAV340 byl podle BBC původně určen pro americkou armádu, která chtěla vzducholodě využívat k průzkumným operacím. V srpnu 2012 provedli Američané tajný test stroje na své základně v New Jersey, ale nakonec od projektu z důvodu rozpočtových škrtů ustoupili.
Zlatá éra vzducholodí byla ve 20. a 30. letech minulého století. Jejich široké využívání ukončila katastrofa německé obří vzducholodě LZ 129 Hindenburg, při které v květnu 1937 zahynulo 35 lidí.
ČTK