Supervzducholoď budoucnosti: stříbrný elegán, co létá skoro zadarmo
Před 100 lety si všichni mysleli, že vzducholodě jsou budoucností dopravy. Dnes po nich neštěkne ani pes – ale možná, že zase štěkat začne. A pořádně…
Právě v těchto dnech dokončili v USA velmi futuristickou vzducholoď Aerocraft. Ta by konečně mohla změnit rovnováhu v zatím nevyrovnaném boji vzducholodí a letadel…
Čím toho hodlají její autoři dosáhnout? Především sázkou na úspornost. V době, kdy ceny pohonných hmot rostou, je úspora každého litru benzínu nesmírně důležitá. A Aerocraft spotřebuje jen jednu třetinu paliva jako letadlo přepravující stejné množství nákladu. Její další výhodou je, že nepotřebuje žádné letiště. Ke startu i přistání jí stačí louka, pole nebo třeba klidně i vodní hladina…
Kdo zaplatí vzducholoď
Na vývoj a výrobu vzducholodi přispěla i americká armáda: je to stroj, který může levně dopravovat zbraně, munici i vojáky do krizových oblastí, aniž by se tam stavěla letiště. Vojáci dali na Aerocraft 3 miliony dolarů, v přepočtu 60 milionů korun.
V těchto dnech se schyluje k prvnímu pokusnému letu; pokud to vyjde, mohl by svět už brzy vypadat hodně jinak. Mnoho jiných pokusů o komerčně používanou vzducholoď selhalo, tak proč právě tento vypadá tak nadějně? Může za to objev Igora Pasternaka, který přednedávnem přišel na to, jak se dá stlačit helium. Díky tomu se dá výrazně snížit hmotnost vzducholodi.
Aerocraft může vzlétnout i přistát vertikálně – stejně jako vrtulník. Má však i zásadní nevýhody. Například rychlost: dosahuje maximální rychlosti pouze 170 kilometrů za hodinu; to je přesně čtyřikrát méně než dopravní letadla. Na druhou stranu se zase dá spousta času ušetřit tím, že vzducholoď může přistát vlastně až těsně u továrny, takže není třeba žádné mezicesty.
Vzducholoď Aerocraft sice vypadá jako přerostlý pouťový balonek, ale ve skutečnosti má neprůstřelnou kůži. A dokonce i v případě prostřelení pláště nedojde k splasknutí balonu, který může letět dále. První vzducholoď tohoto druhu by mohla být použita v praxi roku 2015. Armáda plánuje rovnou dva typy: menší 66tunový a větší 250tunový…