12. července 2025 12:00

Letadlo Air India spadlo 40 sekund po startu, hlasový záznam naznačuje bizarní příčinu

Letadlo Air India po startu z Ahmadábádu vystoupalo jen do 310 metrů a pak začalo prudce klesat. Vyšetřovatelé si teď poslechli hlasový záznamník z kokpitu a objevili důležitou nesrovnalost.

U letadla společnosti Air India, při jehož nehodě na západě Indie zahynulo 13. června 260 lidí, se krátce po vzletu téměř současně přepnuly přepínače přívodu paliva do motorů z polohy provoz do polohy vypnuto, takže motory přišly o palivo. Vyplývá to z předběžné zprávy o havárii letadla, kterou zveřejnil indický úřad pro vyšetřování leteckých nehod. Motory okamžitě ztratily tah a letadlo, místo aby stoupalo, začalo klesat.

Podle zprávy opírající se o analýzu hlasových záznamníků v kokpitu panoval po přepnutí přepínačů přívodu paliva do motorů zmatek. „Proč jsi odpojil palivo od motorů?“ zeptal se jeden z pilotů. „Neodpojil,“ zněla odpověď. Důsledkem nicméně byl pád Boeingu 787-8 Dreamliner do obytné čtvrti ani ne 40 sekund po startu z letiště v Ahmadábádu.

Na vysazení obou motorů letadla ukazují i záběry z kamerového systému, podle nichž se téměř okamžitě po vzletu aktivoval záložní zdroj energie. Jde o náporovou turbínu (RAT), jež se automaticky vysouvá z boku letadla ve chvíli, kdy dojde ke ztrátě energie z motorů.

Přečtěte si také: Utrhlo se okno kokpitu a kapitán visel ven z letadla. Děsivá nehoda zní jako výmysl z Hollywoodu

Záhada přepínačů přívodu paliva

Zpráva neuvádí, jak se spínače mohly při letu přepnout, podle odborníků je piloti nemohli přepnout omylem. Podle zprávy se přepínače přívodu paliva přepnuly z polohy provoz (run) do polohy vypnuto (cutoff) krátce po vzletu s odstupem jedné sekundy. To je zhruba čas, který zabere přepnout nejprve jeden a pak druhý přepínač, uvedl americký letecký expert John Nance.

Pilot by podle něj za normálních okolností nikdy přepínače při letu nevypnul, zvlášť ne v okamžiku, kdy letadlo začíná stoupat. Na místě nehody byly oba palivové přepínače nalezeny zpět v poloze provoz a zdá se, že posádka se motory před pádem v nízké výšce pokusila znovu nastartovat.

Přepnutí do polohy vypnuto motory téměř okamžitě vypne. Tento postup se nejčastěji používá, když letadlo po přistání zastaví u terminálu, nebo v nouzové situaci, jakou je požár motoru. O žádné mimořádné události, která by si vyžádala zastavení motorů, ale zpráva nehovoří.

Výrobci motorů zatím vyčkávají

Letadlo Boeingu 787-8 Dreamliner se krátce po startu 12. června zřítilo na západě Indie do obydlené oblasti. Pád nepřežilo 241 lidí na palubě a 19 osob na zemi. „V této fázi vyšetřování nejsou provozovatelům a výrobcům motorů Boeing 787-8 a/nebo GE GEnx-1B doporučena žádná opatření,“ uvedl indický Úřad pro vyšetřování leteckých nehod.

Podle dřívějších informací listu The Wall Street Journal mohlo přepnutí způsobit ztrátu tahu potřebného pro udržení letadla ve vzduchu. Přepínače by měly být za normálních okolností zapnuté. Není jasné, proč tomu tak u letounu Air India nebylo.

Mohlo by vás také zajímat: Havárii letu do Londýna nepřežilo 260 lidí. Vyšetřovatelé zveřejnili příčinu tragédie Air India

Pád Boeingu 787-8 Dreamliner, který do té doby nehavaroval, přežil pouze jeden cestující. Kapitán spoje AI 171 měl nalétáno přes 10 000 hodin s většími typy letadel, druhý pilot nalétal přes 3400 hodin.

Zdroj: ČTK, BBC, Reuters

Video, které jste mohli minout: Muže na letišti v Bergamu nasál motor popojíždějícího letadla

Miroslav Honsů

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora
ČTK

ČTK

Česká tisková kancelář

Populární filmy na Prima Zoom