Dojezd 800 km na 12minutové nabití? Nová baterie pro elektromobily by měla přinést tolik potřebnou revoluci
Elektromobily jsou sice pořád kontroverzní téma a mají dost zastánců i odpůrců, nikdo nicméně nepochybuje o tom, že v nich leží budoucnost automobilového průmyslu. K tomu ale musí překonat ještě pár překážek. Díky vědcům z Koreje se nicméně zřejmě podařilo jednu vyřešit.
V současných elektroautech jsou téměř výhradně lithium-iontové baterie. Technologii, kterou dobře známe, posledních 20 let používáme třeba i v mobilech a noteboocích. Tyto baterie jsou spolehlivé, výrobně dobře zvládnuté a relativně bezpečné. Mají ale limity, hlavně co se týče rychlosti nabíjení a množství energie, které dokážou uložit. Proto se dojezd většiny dnešních elektromobilů pohybuje spíš mezi 300 a 500 kilometry, a i u rychlonabíječek se pořád bavíme spíš o desítkách minut než o minutách.
Odstranili největší problém
Zásadní skok by v tomhle směru představovala jiná technologie: baterie lithium-kov. Ty nabízejí mnohem vyšší energetickou hustotu, takže by elektromobily dojely dál, přestože by jejich baterie byly lehčí a menší. A taky by se mohly opravdu ultra rychle nabíjet. Jejich dobití by už nebylo o mnoho delší než dnešní zastávka na běžné natankování.
Jenže jsou poruchové. Respektive, nestabilní. Při nabíjení se na kovové anodě dělají krystalické výrůstky, kterým se říká dendrity. Ty baterii po čase zničí a taky můžou způsobit nebezpečný zkrat. Jejich výskyt ještě umocňuje rychlé nabíjení. Tvorba dendritů je vlastně jediný, ale pořádně pádný důvod, proč se baterie lithium-kov nikdy nedostaly do sériové výroby. Korejští inženýři teď ale tenhle problém zřejmě zvládli vyřešit.
Čtěte také: Radost ve zlínské zoo: Narodilo se mládě zoborožce, vylíhnutí přímo v hnízdě zachytila kamera
Vymysleli totiž kapalný elektrolyt, který zformování dendritů umí zamezit. Růstu dendritů pomáhalo nerovnoměrné usazování iontů lithia na anodě. Nově vyvinutý elektrolyt pomáhá ionty po anodě rovnoměrně rozprostřít a tím pádem nevznikne žádné slabé místo, odkud by dendrit mohl vyrůst. Články tak zůstanou stabilní i při velmi rychlém nabíjení.
Podle testů v laboratoři se zdá, že bude baterii možné během 12 minut nabít z 5 na 70 procent. A dá se to dokonce takto dělat opakovaně, po stovky cyklů. Větší varianta baterie se dokonce zvládla nabít na 80 procent za 17 minut. A její životnost vědci odhadují na víc než 300 tisíc kilometrů jízdy. To je hranice, u které by už auto pravděpodobně dosloužilo; baterie by ale fungovala pořád.
Jestli se tyhle výsledky podaří přenést z laboratoře do sériové výroby, bude to znamenat pochopitelně zásadní průlom v elektromobilitě. Dojezd elektroaut přes 800 kilometrů, rychlé dobíjení a zároveň mnohem delší životnost. Než se ale tahle technologie dostane do sériových aut, čekají ji ještě náročné testy mimo laboratoř; v reálném provozu, v různých podmínkách a při masové výrobě.
Zdroj: Techxplore, Nature Energy, ScienceMag.cz
Video, které jste mohli minout: V pražském Karlíně budou jídlo rozvážet roboti. Městská část jim dala zelenou