Letectvo USA za jediný rok tajně navrhlo, postavilo a vyzkoušelo novou bojovou stíhačku
Nikdo neví, jak vypadá, kdo ho vyrábí, jak se jmenuje, jakou rychlostí létá, kolik prototypů existuje ani kde teď jsou. Jisté ale je, že letectvo Spojených států USAF vyzkoušelo nový stíhací letoun 6. generace navržený a zkonstruovaný za jeden jediný rok. Takovou rychlostí se nová letadla vyvíjela naposledy během druhé světové války.
Víceúčelové nadzvukové taktické letadlo 6. generace – ukryté momentálně pod zkratkou NGAD (Next Generation Air Dominance) – má doplnit a výhledově i nahradit F-22 Raptor (Lockheed Martin/Boeing), který poprvé vzlétl v září 1997. Spojené státy mají v tuto chvíli kolem 123 Raptorů schopných nasazení (ze 186 vyrobených) a stroj už se od roku 2011 nevyrábí.
Dlouhodobě USAF spoléhá na letouny F-35 Lighting II (Lockheed Martin) vyráběné od roku 2006, jichž chce americké letectvo nakoupit přes 2 400 kusů. V srpnu 2020 ale do výzbroje zařadilo teprve 250. stroj této generace.
Jenže vývoj stíhačky F-22 Raptor a stejně tak F-35 Lighting II trval v obou případech celých deset let. Jak je tady možné, že novou generaci stíhaček mají USA hotovou za pouhý rok?
Co o novém letounu vlastně víme?
Podle informací specializovaného listu Defence News již v polovině září 2020 americké letectvo letělo s plnorozměrovým demonstrátorem nové stíhačky v reálném prostředí. „Jsme připraveni postavit letadlo nové generace způsobem, jakým se to ještě nikdy nestalo,“ řekl v rozhovoru pro Defence News Will Roper, který je v americkém letectvu zodpovědný za akvizice, nové technologie a logistiku a rozhoduje o nákupu nových stíhaček.
Demonstrátor v tomto případě znamená předstupeň prototypu – dají se na něm odzkoušet dílčí technologie a ověřit aerodynamika. A přestože o jeho charakteristikách nevíme vůbec nic, mnohé se dá odvodit.
koncept USAF2 Zdroj: USAF
Především půjde o stroj schopný poradit si s největší konkurencí, kterou v současnosti představují ruský Suchoj Su-57 a čínský Chengdu J-20. Ruský Suchoj byl po deseti letech vývoje poprvé představen v roce 2010 a dosud se sériově nevyrábí. Chengdu J-20 vzlétl poprvé v roce 2011 a Čína začala s jeho zařazováním do svých ozbrojených sil v roce 2018.
Vývoj ve 3D prostředí
NGAD má být schopen vzdušného souboje a zřejmě převezme mnohé prvky od F-22 i F-35 (včetně technologie stealth). To ale není jediný důvod, proč byl jeho vývoj tak rychlý. Za vším stojí návrh a testování ve 3D prostředí s využitím dostupných vizualizačních technologií, což dramaticky zkrátilo dobu potřebnou k výrobě funkčního demonstrátoru.
Pokud bude americké letectvo v budoucnu schopné do roka přijít s novým typem letounu, významně se tím zkrátí reakce na novinky od konkurentů. Stejně tak by se mohla významně rozšířit paleta návrhů, s nimiž výrobci a konstrukční kanceláře přicházejí. Není totiž nic horšího než strávit roky ve zdlouhavých výběrových řízeních nad projekty, které nakonec skončí na leteckém smetišti.