Nejlepším proudovým stíhačem světa je Izraelec Giora Epstein. Jeho unikátní zrak byl noční můrou nepřátel
Souboje izraelských a arabských pilotů nad Sinajskou pouští patří k legendám leteckých bitev. 5. června 1967 při velkém leteckém útoku izraelské letectvo vymazalo Egypťany, Syřany a Jordánce z letecké mapy Blízkého východu.
Dokázal rozeznat blížící se stíhačku na 38 kilometrů, tj. třikrát větší vzdálenost než u běžného pilota. Kvůli šelestům na srdci byl původně z výcviku pilotů vyřazen, načež si u výsadkářů dopřál víc než 500 seskoků padákem. Nakonec izraelský pilot Giora Epstein za šestidenní, opotřebovávací a jomkipurské války v letech 1967–73 postupně sestřelil 17 egyptských stíhaček různých typů a stal se pouštním esem a nejúspěšnějším stíhačem na proudových letadlech všech dob.
Nejdřív padák, pak teprve letadlo
V říjnu 1956 vrcholila Suezská krize a Izrael podle plánu koordinovaného s Francií a Velkou Británií vyrazil k útoku proti Egyptu. Tehdy 18letý Giora Epstein narukoval do izraelské armády, jeho přáním ale bylo stát se letcem. Neprošel však zdravotními testy, a proto se spokojil s výcvikem parašutisty. V roce 1961 znovu požádal o přijetí na leteckou školu, tentokrát úspěšně.
Čtěte také: První bitevní vrtulník pro českou armádu zahájil novou éru. Podívejte se, jak se poprvé vznesl
Izraelské vojenské letectvo (IAF) bylo v té době vyzbrojené pestrou směsicí především francouzských letadel – šlo například o proudové stíhací a útočné letouny Dassault Ouragan, Dassault Super Mystère B.2, Dassault Mystère nebo dálkový stíhací letoun Sud Aviation Vautour. Hlavní údernou sílu ale představovaly supermoderní stíhačky Dassault Mirage IIIC. Právě na nich docílil Epstein svého prvního zářezu. Stalo se tak na začátku šestidenní války (třetí izraelsko-arabská válka) 6. června 1967, když sestřelil nad El Aríšem egyptský letoun Suchoj Su-7.
Zdrcující převaha
Šestidenní válka byla vůbec ve znamení izraelské letecké převahy. Už 5. června 1967 při velkém leteckém útoku izraelské letectvo prakticky vymazalo Egypťany, Syřany a Jordánce z letecké mapy Blízkého východu. Za cenu 19 ztracených vlastních letounů bylo během náletů zničeno 338 egyptských, 61 syrských, 29 jordánských, 23 iráckých a jedno libanonské letadlo.
Izraelští plánovači neponechali nic náhodě. Letadla přilétala k egyptským letištím v 7:45, tedy přesně v době, kdy si egyptští piloti užívali snídaně. Navíc měla slunce v zádech, takže protiletadlová obrana se nezmohla na žádnou reakci.
Během následující takzvané opotřebovací války v letech 1967–70 Giora Epstein postupně sestřelil jeden MiG-17, další Suchoj Su-7 a dvě stíhačky MiG-21. Další příležitost mu pak poskytla jomkipurská válka, při které koalice arabských států vedená Egyptem a Sýrií zaútočila 6. října 1973 na Izrael. Během tří dnů od 18. do 20. října 1973 Epstein sestřelil vrtulník Mi-8 a osm stíhacích letounů (dva Suchoje Su-7, dva Suchoje Su-20 a čtyři MiG-21). O čtyři dny později pak sestřelil další tři MiG-21.
Čtěte více: Stíhačku, která zabila Gagarina, vyrobili Češi. Smrt sovětského hrdiny je plná záhad
Většiny sestřelů dosáhl Giora Epstein na letounu Mirage IIICJ (celkem 8), zbytku pak na izraelském letounu IAI Nešer, který z tohoto úspěšného francouzského modelu vycházel. Giora Epstein odešel do výslužby v roce 1998, později létal jako pilot izraelských aerolinií El Al.
Zdroj: Armed Conflicts / GOE Foundation