Legendární bitevní vrtulník přijde o zbraně. Co s ním Rusové plánují?
Legendární bitevní Hind přijde o zbraně, bude ničit rychlostní limity.
Bitevní vrtulník Mi-24 (kód NATO zní Hind) se zrodil už v 70. letech minulého století, ale ve výrobě je dodnes. Jeho schopností využívaly a využívají desítky armád světa a vznikl v několika verzích. Teď se chystá jedna unikátní.
Jednou z velkých předností Mi-24 byla vždy rychlost, jednu dobu byl také považován za nejrychlejší sériově vyráběný vrtulník na světě. Není tedy divu, že původní čistě vojenskou sovětskou konstrukci se teď v Rusku chytají využívat jako vysokorychlostní testovací platformu. Její podobu bylo možné poprvé veřejně spatřit na srpnové letecké výstavě MAKS 2015 v Moskvě, kde konstrukční kancelář Mil ukázala maketu demonstrátoru nazvaného PSV ve skutečné velikosti.
Dříve výzkumné aktivity na poli technologií pro velmi rychlé stroje s rotujícími křídly financovalo ruské ministerstvo obchodu, ale jeho zájem i kvůli finančním obtížím státu skončil. Přece jen se v civilním sektoru upřednostňují u vrtulníků či jiných strojů s rotujícími křídly jiné kvality než vysoká rychlost. Nicméně o velmi rychlé vrtulníky neztratila zájem ruská armáda, proto se projektu PSV ujalo ministerstvo obrany. Mi-24 PSV má tedy sloužit vývoji nových technologií, materiálů, komponent i zařízení a avionických prvků pro budoucí konstrukce ruské vrtulníkové produkce.
Skutečný letuschopný PSV (což je ruská zkratka pro označení „budoucí rychlý vrtulník“) vznikne na základě vojenského Mi-24K, což je speciální verze určená pro taktický průzkum a detekování cílů pro pozemní dělostřelectvo. PSV projde několika zásadními změnami. Předně dostane zcela novou příďovou část, která bude kratší než u standardních hindů a uvnitř ní se bude nacházet pouze kokpit pro pilota. Vysokým rychlostem bude přizpůsobeno i zaklení pilotovy kabiny. Stroj samozřejmě přijde o veškeré vojenské vybavení, aparatury a zaměřovací systémy, aby byl maximálně odlehčen. Nové elektronické systémy a komponenty avioniky budou vyrobeny a sestaveny modulárně přesně podle současných trendů, takže budou moci být snadno zaměněny za jiné, podle typu testů. Díky tomu také bude možné zkoušet přístroje a zařízení pro různé ruské vrtulníky, což pomůže snížení nákladů na vývoj.
PSV dostane dva motory Klimov VK-2500 nejnovějšího provedení, každý o výkonu až 1764 kW, které budou roztáčet zcela nový pětilistý rotor se zakřivenými konci listů. Rotor s touto úpravou umožní vrtulníku dosahovat mnohem vyšších rychlostí, než tomu je u standardních Mi-24, které vyvinou rychlost kolem 335 km/h. PSV by měl být naproti tomu schopen létat rychlostí přesahující 400 km/h. Cestovní rychlost se pak bude pohybovat mezi 340 až 360 km/h a stoupavost dosáhne úctyhodné hodnoty 18,3 m/s.
Pokud se nový rotor i další nové prvky zkoušené na PSV osvědčí, okamžitě budou použity i u sériově vyráběných strojů Mi-28M a Mi-35M. Letuschopná létající zkušebna PSV má být dokončena do konce tohoto roku a do vzduchu by se „superhind“ měl poprvé dostat začátkem roku příštího.
DP