28. ledna 2013 06:10

Šroubovice DNA poprvé na fotografii. Tak vypadá malta našeho těla

Že DNA vypadá jako šroubovice, se už dnes učí děti na základní škole. Trvalo ale půl století od jejího objevu, než se podařilo získat první fotografii DNA – a opravdu vypadá jako šroubovice.

Hnis – nebýt něj, tak o existenci DNA vůbec nevíme. Právě v hnisu získaném z nemocničních obvazů objevil švýcarský lékař Friedrich Miescher první stopy makromolekuly, která byla později nazvána DNA. To se stalo už v polovině 19. století. Je až neuvěřitelné, že muselo uběhnout století a půl, abychom získali vůbec první fotografii DNA.

Podařilo se to italským genetikům z univerzity v Janově. Použili k tomu zvláštně upravený elektronový mikroskop. Získat fotografii DNA je nesmírně obtížné: jde o tak droboučkou strukturu, že energie elektronového mikroskopu je prakticky roztrhá na kousky. Aby tento problém mohli překonat, museli Italové vyvinout zcela novou zobrazovací metodu. S mikroskopem nic nenadělali, ale přišli na způsob, jak „zpevnit“ samotnou DNA.

Sušená DNA

Upravili ji tak, že ji vysušili a pak napnuli mezi silikonové nano-sloupky. Nesmírně komplikovaná procedura se ukázala jako úspěšnou – zkrystalizovaná DNA na fotografiích vypadá jako šroubovice. Podle článku ve vědeckém časopise New Scientist to přináší úplně možnosti pro další zkoumání DNA i dalších podobně mikroskopických objektů.

DNA (neboli Deoxyribonukleová kyselina) je společně s RNA a proteiny jedním ze základních stavebních kamenů našeho těla.

Teprve teď budou moci vědci pozorovat „na vlastní oči“, jak vypadá taková interakce mezi molekulami DNA. Zatím se dala DNA pozorovat jen nepřímo. Její objevitelé, James Watson a Francis Crick, kteří za objev dostali Nobelovu cenu, předpověděli tvar dvojité šroubovice jen pomocí matematických výpočtů. Až dodnes se DNA pozorovala metodou nazvanou rentgenová strukturní analýza – ale u ní jsme molekuly pozorovali jen jako jejich stín interpretovaný počítačem.

redakce Prima Zoom