20. října 2023 12:00

Největší had všech dob drtil nosorožce a polykal krokodýly. Podívejte se na giganta, který nahradil dinosaury

Zhruba před 60 miliony lety ovládal oblast Jižní Ameriky gigantický zabiják, který je stvořením z nočních můr. Plazící se obr nahradil vyhynulé dinosaury a s chutí požíral i krokodýly.

Před 65,5 miliony lety zasáhl Zemi poblíž Mexika obří asteroid, který navždy ukončil nadvládu dinosaurů a otevřel jednu z nejzáhadnějších kapitol v historii naší planety, kdy na Zemi vládli vskutku pozoruhodní a pro někoho možná i ještě děsivější tvorové.

Nečekaný nález

V obřím povrchovém uhelném dole Cerrejon na severu Kolumbie bylo objeveno množství zkamenělých listů a dalších částí rostlin včetně palem, banánovníků, avokáda nebo kakaovníků. To svědčilo o existenci prvního známého deštného pralesa, který zde zhruba před 60 miliony lety prosperoval. Zbytky rostlin ale nebyly jediným objevem. V roce 2009 se zde našly také kosti, krunýře a části páteře dosud neznámých obratlovců, kteří zemi ovládli po zániku dinosaurů. Několik nalezených obratlů posléze přivedlo dva postgraduální studenty na Floridě k fascinujícímu objevu. Jak popisuje dokument Titanoboa: Megahad minulosti, k překvapení mladých vědců se nejednalo o očekávané obratle krokodýla, nýbrž o část gigantického hada.

Jason Bourque a Alexander Hastings z floridského přírodovědného muzea se tak nevědomky dostali na stopu doslova obřího objevu. Had z Cerrejonu, který byl pojmenován Titanoboa cerrejonensis, při rekonstrukci zlámal všechny rekordy. Měřil 14,5 metru a stal se tak nejdelším hadem všech dob. Považte sami, nejdelší současný had, jimž je krajta mřížkovaná, měří pouhých 8,5 metru. Předchozí největší zkamenělý had Gigantophis (Gigantophis garstini) dosahoval délky 10 metrů.

Čtěte také: Jak se umírá na alkoholismus? Poslední stadium před smrtí je odstrašující

Tichý zabiják

Porovnáním síly svalů dávného hroznýše s dnes žijícími druhy došli vědci k jasnému závěru, že Titanoboa dokázal smyčkami svého těla rozdrtit nosorožce. Kvůli své hmotnosti dosahující 1,1 tuny tento tvor žil a lovil v mokřadech a jezerech tropické části Jižní Ameriky. Jako potrava mu posloužili pleistocenní obří krokodýli a také želvy. Had se s nimi příliš neobtěžoval a po vzoru dnešních anakond je polykal vcelku i s krunýřem.  které podobně jako dnešní anakondy polykal vcelku i s krunýřem. Podle vědců je vysoce pravděpodobné, že pokud Titanoboa ulovil krokodýla většího vzrůstu, měl ohledně stravy vystaráno po zbytek roku.

ZDROJ: Encyclopedia Britannica / Smithsonian Magazine / Discover Magazine