3. dubna 2024 06:07

Gigantický delfín z pravěku má záhadné příbuzné. Jeho rozměry vědce šokovaly

Fosilizovanou čelist objevili vědci v levém přítoku Amazonky. Obří prehistorický delfín, kterému patřila, žil před 16 miliony lety.

Pro paleontologa Alda Benitese to byl životní objev. V roce 2018 v rámci vědecké expedice zkoumal břehy řeky Napo v Peru, když narazil na podivný obrovský kus čelisti zaklíněný v kamenném podloží. Okamžitě poznal, že fosilizované ostatky patří delfínovi, jejich velikost ho ale šokovala.

Přečtěte si také: Unikátní nález u Karlových Varů: Čelist neznámé šelmy patří k nejstarším v Evropě

Žili v úplně jiném prostředí

Jak se ukázalo, čelist patřila zcela novému druhu říčních delfínů, kteří v oblasti žili před 16 miliony lety. Vyhynulý druh pojmenovaný Pebanista yacuruna dorůstal délky okolo 3,5 metru, což z něj dělá největší druh říčního delfína, který kdy existoval. Jeho protáhlý čenich napovídá, že se živil výhradně lovem ryb. Velikost ale nebyla pravěkým delfínům žijícím mimo oceán na překážku.

Peruánská Amazonie byla tehdy úplně jiná,“ vysvětlil Benites. „Byla pokrytá velice rozsáhlými jezerními systémy a bažinami, kterým se říká Pebas. Byla to taková mozaika vodních, mokřadních a suchozemských ekosystémů.“ Vědci věří, že delfíni do oblasti postupně pronikli z moře.

Doslova vzdálení příbuzní

Odborníci předpokládali, že delfíni Pebanista yacuruna budou předchůdci současných delfíních obyvatel Amazonky, kriticky ohrožených delfínovců amazonských, kterým se také říká růžoví delfíni či delfíni Boto. Výzkum ale ukázal, že pravda nemůže být vzdálenější.

Mohlo by vás také zajímat: Vědci obrátili: Existence lochnesské příšery je „pravděpodobná“, tvrdí. Mají nová fakta

Nejenže nově objevený delfíní gigant nemá se současnými amazonskými delfíny nic společného, ale jeho příbuznými jsou asijští říční delfíni. Přesněji delfínovci, kteří žijí v řekách Ganga nebo Indus, tedy zhruba 10 000 kilometrů daleko. Tento překvapivý a na první pohled téměř nemožný fakt by mohl nakonec být klíčem k pochopení celé evoluce sladkovodních delfínů.

Zdroj: Science Advances, University of Zurich, American Museum of Natural History, CNN