25. března 2024 15:30

Gigantický vodní hmyz se začíná šířit po Evropě. Mohutnatka dokáže zabít žábu, hada i ptáka

Invazivní hmyz měří 12 centimetrů a obývá sladkovodní toky v oblastech, kde panují vyšší teploty. V Evropě jsme ho dříve nevídali, ale v posledních letech tvoří kolonie na Balkáně a nyní ho našli dokonce až na Kypru. Jak se tam ale dostal?

Vzhledem k obřím rozměrům ploštice mohutnatky druhu Lethocerus patruelis nebylo pro vědce složité je na Kypru nalézt, jakmile se tam objevily. Jejich výskyt v mnoha případech nahlásili sami vyděšení lidé. Dvanácticentimetrové mohutnatky totiž skutečně nejde přehlédnout.

Z Turecka na Kypr

Tito mohutní vodní brouci běžně obývají rybníky a sladkovodní toky například v Iráku, Turecku nebo třeba Indii. V posledním desetiletí ale tvoří kolonie také na Balkáně, hlavně v Řecku, a šíří se po teplejších evropských oblastech jako invazivní druh.

Na Kypr se podle odborníků musely dostat z pouhých 60 km vzdáleného Turecka, ale otázkou je, jak se jim to povedlo – s pomocí svých křídel totiž zvládnou překonat jen krátké vzdálenosti. Vědci se proto přiklánějí spíš k možnosti, že se broukům povedlo na Kypr díky mořským proudům „přidriftovat“, například na nějakém větším kusu dřeva.

Výkonný a nebezpečný lovec

Odborníci zatím nemají důkazy, že by na Kypru mohutnatky již vytvořily stabilní populaci, pravděpodobně je to však jen otázkou času. A to je problém, vzhledem k tomu, že Lethocerus patruelis je invazivní druh schopný značně zamávat s ekosystémem.

Útočné, žravé mohutnatky tráví dny pod hladinou, kde mezi vodními rostlinami číhají na kořist. A přestože tento hmyz dýchá vzduch, vydrží pod vodou poměrně dlouho. Díky obrovským, silným předním končetinám uloví i mrštnou a velkou kořist, jako jsou menší ryby, žáby, korýši, malé želvy a dokonce i hadi a ptáci. Podobně jako pavouci pak kusadly do své oběti vpraví koktejl ze slin obohacený trávicími enzymy a vysají ji.

Lidé se mohutnatek samozřejmě nijak významně obávat nemusí, to ale neznamená, že budou vzájemná setkání vždy příjemná. Ne nadarmo se tomuto hmyzu v angličtině přezdívá „toe-biter“, tedy „ukusovač palců“. Štípnout totiž obří predátor zvládne klidně i do bosé nohy, která bude mít tu smůlu a vyskytne se v jeho přítomnosti.

Zdroj: Science Daily, ResearchGate, iNaturalist.org