Z nejhorší letecké katastrofy historie se hrstka lidí zachránila sama. Přeživších si nikdo nevšiml
Přestože je téměř jisté, že by se nehoda v Tenerife v roce 1977 nestala nebýt teroristů, vinu na neštěstí jim přičítat nelze.
Ohnivá, dýmající čára na tenerifské letištní ploše, dva rozpárané obří stroje, téměř 600 mrtvých a sténající zranění, kteří v husté mlze marně čekají na pomoc. Nikdo o nich totiž zatím neví. To už je jen dohra strašlivé nehody, která se 24. března roku 1977 zapsala do dějin jako nejhorší letecká katastrofa v historii lidstva. A všechno přitom začalo na úplně jiném letišti…
Tenerife Disaster The most fatalities in any aviation accident in history occurred during 1977 in the Tenerife airport...
Posted by Postwoman on Wednesday, March 9, 2022
Bomba, chaos, mlha a netrpělivost
Oba Boeingy 747 – jak let společnosti Pan Am, tak let KLM – mířily totiž původně na letiště v Las Palmas na ostrově Gran Canaria. Jenže než stačily přistát, vybuchla v jednom z tamních terminálů bomba nastražená jednou ze separatistických organizací. Las Palmas proto neprodyšně uzavřeli a všechny lety, včetně dvou zmíněných boeingů, musely místo toho přistát na letišti Los Rhodeos na ostrově Tenerife. To ale nebylo na něco takového absolutně připravené.
Obrovské a na malém letišti nevídané množství mezinárodních letů tam způsobilo zcela nepopsatelný chaos. Cestující vystupovali z letadel a zase do nich nastupovali, některé stroje musely parkovat přímo na ranveji, protože se jinam nevešly, a do toho všeho se na letištní plochu umístěnou 600 m nad mořskou hladinou začala snášet hustá bílá mlha, která znemožnila pilotům i letištním dispečerům dohlédnout dál než na několik metrů. Pro zaměstnance letiště by nepřehlednou situaci vyřešil pozemní radar, ten ale neměli.
Záběry z hrůzné nehody v roce 1977 Zdroj: Getty Images
V takové situaci se jen těžko můžeme divit, že boeing společnosti Pan Am omylem minul třetí odbočku z ranveje a pokračoval dál. Posádka letu KLM mezitím neměla tušení, že na ranveji stále ještě nějaké letadlo je. Jeho piloti na povolení k letu už netrpělivě čekali. Pokud by nepřišlo brzy, museli by absolvovat ze zákona povinnou přestávku a zpozdili by se tak ještě mnohem, mnohem víc. Proto když jim tamní dispečeři uprostřed chaosu udělili jen předběžné povolení, které zpravidla jen o několik sekund později následuje definitivní pokyn k odletu, piloti na nic nečekali a rozjeli se po ranveji přímo proti boeingu Pan Am.
Rozpáraného letadla si dlouho nikdo nevšiml
V černé skříňce Pan Am je před děsivým nárazem ještě slyšet, jak jeho pilot sprostě kleje, když se před ním z mlhy vynořil obří boeing KLM řítící se rychlostí okolo 260 kilometrů za hodinu. KLM se pokusil uhnout a vzlétnout, aby se kolizi vyhnul, a ačkoli čumák letadla druhý boeing skutečně přeletěl, levým motorem a podvozkem o něj už zavadil a rozpáral mu trup. Ještě 150 metrů se udržel ve vzduchu, než dopadl na letištní plochu a kvůli obrovskému množství čerstvě dotankovaného paliva se okamžitě změnil v ohnivou kouli, která ještě 300 metrů klouzala po ranveji, než se konečně zastavila.
V boeingu KLM plném mladých lidí s dětmi nepřežil nikdo. Ani 235 cestujících, ani 14 členů posádky. V poškozeném letadle Pan Am, kde ve chvíli neštěstí sedělo 380 převážně starších lidí cestujících na okružní plavbu výletní lodí a 16 členů posádky, začalo také hořet. V té chvíli se v něm ještě nacházeli živí lidé, jenže hasiči o nich nevěděli, a tak jeli rovnou k letadlu KLM. Letištní personál je tam poslal, protože kvůli husté mlze nikdo netušil, že došlo ke srážce dvou letadel. Přeživší z letu Pan Am si nakonec museli pomoct sami; většina ze stroje sešplhala po jeho levém křídle. Počet obětí se celkem vyšplhal na 583.
March 27 The Tenerife Disaster (1977) The Tenerife Disaster was a passenger plane accident that resulted in the...
Posted by Ian Whitaker Granstra on Sunday, March 27, 2016
Nové předpisy
Neštěstí přežilo celkem 61 lidí a vinu za něj vyšetřovatelé přisoudili posádce letu KLM, v závislosti na nehodě nicméně vznikl soubor úplně nových pravidel zpřehledňujících komunikaci mezi piloty a dispečinkem a také lepší letištní značení. Objevily se také hlasy, že nebýt bomby v Las Palmas, k neštěstí by nedošlo; teroristé, kteří se k útoku přihlásili, tak považovali za nutné veřejně odmítnout za kolizi letadel jakoukoli odpovědnost.
Zdroj: Dokumentární seriál Letecké katastrofy