3. března 2023 06:00
Adam Vala

Revoluční pohon přepíše dějiny letectví. Unikátní hypersonický stroj s ním zničí 50 let starý rekord

Americká společnost Hermeus oznámila, že v roce 2024 překoná rychlostní rekord proudových letounů, který stanovil v roce 1976 legendární SR-71 Blackbird. Hodnota rekordu činí 3,3 Machu nebo 3 450 kilometrů za hodinu, pokořit by ji ovšem měl bezpilotní letoun Quarterhorse, a to poměrně významně. Konstrukce letounu by měla obstát i v rychlosti kolem 5 000 kilometrů za hodinu, a podle dosavadních testů se zdá, že to není nemožné.

Problém dosud neležel v konstrukci letounu či použitých materiálech, ale v pohonné jednotce, která musí kombinovat to nejlepší z proudových a náporových motorů. Má to samozřejmě mnoho „háčků“, ale Hermeus po loňském 5měsíčním testování tvrdí, že motor pojmenovaný Chimera stanovený cíl zvládne.

Mohlo by vás zajímat: Nové vesmírné letadlo zvládne let z Londýna do New Yorku za 60 minut

Podobně jako v případě Blackbirdu jde o hybrid, který až do rychlosti kolem Mach 3 využívá standardní proudový motor. Pak se ovšem konfigurace upraví a začne fungovat motor náporový, který by nedokázal letadlem pohnout na pojezdové dráze ani by jej nedostal do vzduchu.

Unikátní motor

Důvody jsou samozřejmě dány způsobem, jakým se do motoru vhání vzduch. Zatímco u proudové jednotky se o stlačení vzduchu stará kompresor, v případě náporového vstupuje vzduch do motoru rychlostí letu, která se musí pohybovat alespoň kolem zmíněné hodnoty 3 Ma. Následně dojde ke zpomalení rychlosti proudění vzduchu, jeho stlačení, a po přidání paliva uniká tepelná energie v podobě spalin, starajících se o vlastní pohon letadla.

Jak Chimera funguje, testovala společnost Hermeus ve středisku Notre Dame Turbomachinery a simulovala podmínky, které nastanou během letu. Až na to, že testy musely probíhat kvůli obrovské spotřebě elektrické energie v noci, vše šlo podle plánu a motor je připraven pro ostrý let v průběhu roku 2024.

Letoun Quarterhorse

Výsledkem snahy společnosti Hermeus má být zprovoznění letounu Quarterhorse, ale i většího, leč stále bezpilotního letounu Darkhorse. Ten se už má svými rozměry přiblížit moderním stíhacím letounům, protože použije základ motoru Pratt & Whitney F100, který pohání například stíhací letoun F-16.

Ani to ale není konečný záměr veškeré snahy, tou je až dopravní komerční letoun Halcyon, který by byl schopný létat rychlostí kolem 5 Ma a převážet cestující třeba mezi Paříží a New Yorkem za pouhých 90 minut. Letoun se má pohybovat ve výšce kolem 27 kilometrů a na palubě má nabídnout prostor 20 pasažérům. Přesněji řečeno, 20 velmi bohatým pasažérům.

Zdroj: New Atlas, Hermeus

Adam Vala

Populární filmy na Prima Zoom