Živí vás cestovní ruch? Tento globální byznys má nečekané dosahy
Cestování živí každého desátého člověka na planetě
4 miliardy dolarů denně
„Podle statistik Světové organizace cestovního ruchu (UNWTO) tvořil cestovní ruch v roce 2017 ve svém širším pojetí celosvětově 10 % hrubého domácího produktu a zaměstnával každého desátého obyvatele planety. Zároveň generoval zisk ve výši 1,5 bilionu dolarů, tedy 4 miliardy dolarů denně,“ píše Zdeněk Lejsek z oddělení statistiky a cestovního ruchu Českého statistického úřadu v časopise Statistika a my.
Letní dovolená ilustrace
Čína na vzestupu
Stačí se projít Prahou a zaposlouchat se do kakofonie jazyků a mezi ruštinou, angličtinou se čím dál více začíná ozývat čínština. Z hlediska příjmů z cestovního ruku si nejlépe vedou Spojené státy americké, které mají opravdu pestrou paletu lákadel. Od kasin v Las Vegas přes světoznámé národní parky až muzea a kulturní instituce. Přesto nejsou USA nejnavštěvovanější zemí světa, první místo zaujímá Francie a druhou příčku obsadilo Španělsko.
Plitvická jezera, Chorvatsko Zdroj: boredpanda.com
„Bohatí Číňané přiletí do Kigali (Kigala je hlavní město Rwandy pozn. redakce), kde na letišti bude čekat Land Rower, který je odveze do luxusního ubytování. Druhý den ráno si vyrazí za 1500 dolarů na jednodenní trek za gorilami, udělají pár fotek a ještě ten den nebo následující letí zpět. Peníze nehrají roli,“ zaznělo v diskuzi v Klubu cestovatelů o prudkém nárůstu cen gorilích treků. Není divu, neboť rychle se rozšiřující střední vrstva Číňanů začíná cestovat a poznávat svět, což se projevuje v čím dál větším a rychlejším nárůstu výdajů Číňanů na cestování, a nic nenasvědčuje, že by mělo dojít k zastavení „čínského cestovního utrácení“.
Cestování ničí planetu, ale obohacuje lidi.
Matěj Stropnický, bývalý předseda Strany zelených tvrdí, že „zátěž, kterou produkuje létání, zvláště létání časté a volnočasové, je pro mě zdrojem velmi silného nepříjemného pocitu, který mám už asi 10–15 let.“ Podle něj by mělo být letecké palivo dále zdaněno a letenky zdraženy. Důsledkem bude menší možnost cestování na straně jedné, zejména pro nízkopříjmové skupiny, a menší emisní zatížení v rámci planetárních ekologických procesů. V diskuzích na cestovatelských fórech v rámci sociálních sítí unisono zaznívá, že kdo cestuje, má větší přehled, nadhled i toleranci, je motivován učit se cizí jazyky i pochopit kulturu navštívené země, což nadále pramení v menší až nulovou xenofobii a zároveň je skutečně globálním byznysem. Na druhou stranu má pravdu i Matěj Stropnický, že časté dovolenkové cestování skutečně přispívá k emisím skleníkových plynů.
Text: Topi Pigula