Válka o Tetris. Kdo ho nehrál, jako by nežil
Geniálně jednoduchá hra, tajné dohody herních společností, emigrace i ušlý zisk 40 milionů amerických dolarů. To vše zahrnuje příběh jedné z nejznámějších her na světě.
Otočit, ještě jednou, zmáčknout šipku dolů. Obrazovka zabliká, zmizí dva řádky a už z vrchu padá další geometrický tvar. Jednoduchá grafika i pravidla. Přesto je Tetris hra, kterou hrají celé generace už více než 35 let a hra, která nás naučila, že když se budeme snažit zapadnout, zmizíme.
Zrození TETRIS
Populární a návyková hra Tetris poprvé spatřila světlo světa v roce 1984 a od té doby se na ní skoro nic nezměnilo. Nemá speciální efekty, nemá dokonalou grafiku, není založena na příběhu postav. Z touto jednoduchou hrou však stojí neuvěřitelný příběh plný soupeření i napjatého vyjednávání mezi SSSR a USA během posledního desetiletí studené války. V říjnu letošního roku vydal spisovatel a ilustrátor Box Brown knihu s názvem „Tetris: The Games People play“, kde popisuje výbušnou atmosféru kolem vzniku Tetrisu i historické okolnosti ve světové politice, které činí Tetris tak výjimečný.
Celý příběh začíná u softwarového inženýra Alexeye Pajitnova, který hru v roce 1984 vytvořil, když pracoval ve výpočetním středisku sovětské Akademie věd. Pajitnov neměl v úmyslu hru prodávat. „Dělal to jen pro zábavu,“ říká Brown. Pajitnov se inspiroval hrou Pentominoes – dřeveným puzzlem, ve kterém se kostky různých tvarů vždy složené z pěti stejných čtverců, skládají do krabice. Pajitnov zmenšil počet kostek na čtyři a ve svém volném čase začal hru programovat. Jméno hry pak vzniklo kombinací latinského slova „tetra“ – čtyři – a Pijatnovovou oblíbenou hrou – tenisem.
Do hry se dostává sovětský Elerg
Když hru dokončil, představil ji svým kolegům. Ty hra pohltila. Začali si ji kopírovat na diskety a šířit dál. Tetris zakrátko pohltil celou Moskvu. Pijatnov také poslal svoji hru kolegovi v Maďarsku a díky tomu se objevila na softwarové výstavě Institute of Technology v Maďarsku, kde neunikla pozornosti majiteli Andromeda Software, Robertu Steinovi. Stein sice vyhledal autora hry, ale osud Tetrisu – ostatně jako všechny objevy a vynálezy v tehdejší době v SSSR – ležel v rukou sovětských agentur. Tetris měl ale štěstí a brzy poté začala jeho distribuce pod dohledem sovětské agentury Elektronorgtechnica (zkráceně Elorg) do Spojeného království i do USA. Tetris se tak stal prvním softwarem, který byl vyvinutý v SSSR a prodával se v Americe!
Za vším hledej Microsoft
Steinova dohoda s Elorgem se ovšem vztahovala pouze na licenci na osobní počítače. Stein ale slíbil britskému distributorovi, společnosti Microsoft, že se brzy rozšíří i na automaty a kapesní zařízení. Microsoft na to konto začal vyjednávat licence s herními společnostmi Atari a Sega na výrobu domácích herních konzolí i automatů. O rozšíření hry do Japonska se také prostřednictvím amerického distributora snažila společnost BulletProof Software Henka Rogerse. Odběratelem měla být společnost Nintendo. Vlastníkem hry a všech práv na ni však byla stále sovětská agentura Elorg, která o žádné z těchto dohod neměla ani tušení! Všechno pak vyšlo na povrch, když se Stein setkal s úředníky Elorgu v Moskvě a ukázal jim Game Boye. Sověti logicky zuřili, nechali se ale zlákat vidinou vysokých výdělků.
Ušlých 40 mega
Samotný Pajitnov, tvůrce legendární hry, byl vynechaný ze všech jednání a také mu jako tvůrci nebyly nikdy vyplaceny odměny. Ušlý Pijatninův zisk tak v roce 1998 dosahoval výše 40 milionu amerických dolarů! I přes všechna úskalí se z Pijatninova, Steina a Rogerse stali dobří přátelé a Rogers se Steinem pomohli Pijatnovi v roce 1991 emigrovat do Ameriky, kde okamžitě začal pracovat nejprve na vlastním herním designu a později pak pro společnost Microsoft. V roce 1996, po rozpuštění agentury Elorg, dostal Pijatninov konečně příležitost vrátit se do Moskvy a bojovat o vlastnická práva ke své hře. Pijatninov svůj boj vyhrál a nejslavnější hra na světě se tak po 12 letech vrátila zpět ke svému stvořiteli.
Text: Pavla Janoušková