Sportovní úspěchy Škody Octavia: 60. léta ve znamení předávání štafety
Sportovní éra řady Škoda Octavia patří v historii české značky jednoznačně k nejúspěšnějším. Počátkem 60. let excelovala mimo jiné na prestižní Rallye Monte Carlo, kde třikrát v řadě vyhrála svoji třídu. V roce 1964 došlo ke změně koncepce, mezi deriváty „Embéčka“ s motorem vzadu nechyběly formule či buggy.
Za pomyslný startovní výstřel angažmá legendy jménem Octavia v motoristickém sportu můžeme považovat Rallye Monte Carlo 1960. Tovární tým AZNP se na slavnou trať vrátil po tříleté pauze. Z polské Varšavy odstartovaly 19. ledna k hvězdicové jízdě do Monaka tři Octavie
Super s posádkami Josef Vidner/Jaroslav Mansfeld, Miroslav Fousek/Oldřich Horsák, Jaroslav Netušil/Jaroslav Bobek. Zahraniční soukromí jezdci tentokrát usedli za volant dalších šesti vozů: se čtyřmi škodovkami jeli Norové, po jedné Rakušané a Švýcaři. Ve třídě do 1300 cm3 obsadil Nor E. Gjolberg druhou příčku, následován Švýcarem P. Macchim. S dojezdem bez trestných bodů uzavírala první stovku celkové klasifikace posádka Vidner/Mansfeld.
Škoda Octavia 1200 TS Zdroj: Škoda Auto
Ještě hodnotnější sportovní náčiní, i nadále dostupné také soukromým zájemcům, představovala po své ženevské premiéře v březnu 1960 Octavia Touring Sport s dvojicí podélných „rychlých pruhů“ na obou kapotách a maskou à la Felicia. Bohatší výbava zahrnovala mimo jiné elektrický ostřikovač čelního skla a fanfárové klaksony. Čtyřválec o objemu 1089 cm3 díky dvěma karburátorům posílil na 50 k (37 kW), a atraktivní vůz tak jel až 130 km/h. Celkem vzniklo během roku 1960 pouze 457 Touring Sportů, tj. asi jedno procento z celkové produkce modelové řady Octavia.
Králové silnic
Ale nepředbíhejme. 16. května 1960 odstartovala v Mariánských lázních mezinárodní Rallye Československo 1960. Na vozidla týmu AZNP čekalo 2 700 km napříč republikou, cíl byl v Karlových Varech. Konečně se na našem území konal podnik podobný těm v Evropě. Škodováci vyhráli všechny třídy, v nichž startovali, ale díky složitému koeficientu přepočtu výsledků se nestali absolutními vítězi.
O dva týdny později se jedenáct Škodovek muselo vypořádat s nástrahami 3 981 km dlouhé trati soutěže východního bloku ,,Za mír a přátelství“, vedoucí z Moskvy přes Varšavu a Východní Berlín do Prahy. První v absolutním pořadí byla Octavia Super s posádkou Václav Bobek starší/ Jaroslav Mansfeld. Následovala účast na soutěži Tour d’Europe s úctyhodnou délkou trati, 9 580 km. Pořadatelem byl německý autoklub ADAC. Posádky zavítaly i na mimoevropské území – do Sýrie a Libanonu. Hamburk, cílové město podniku, přivítalo jen šestnáct ze sedmdesáti startujících posádek. Octavia Super Václava Bobka staršího a Vladimíra Hubáčka obsadila celkově desáté místo.
Dominance skandinávských jezdců v zimních podmínkách Rallye Monte Carlo vedla AZNP k rozhodnutí dát talentovanému finskému závodníku Esko Keinänenovi na RMC 1961 k dispozici model Octavia Touring Sport. Odpověděl vítězstvím mezi vozy do objemu 1300 cm3 a úctyhodným šestým místem v celkovém hodnocení silně obsazené soutěže. Na své domácí půdě, při letní Rally tisíce jezer, Keinänen dokázal porazit řadu soupeřů i na mnohem silnějších strojích a – kromě obligátní první příčky mezi třináctistovkami – získal i bronz v celkovém hodnocení!
Celý článek si můžete přečíst ve speciálu Škoda Auto, příloze podzimního vydání magazínu Prima ZOOM, které je právě v prodeji. Případně si časopis můžete předplatit na webu SEND.cz.
titul Prima ZOOM podzim 2021 Zdroj: redakce Prima Zoom