Problémy s dezinfekcí v Česku: Někdo razantně zvýšil cenu, jinde se trestaly dobré skutky
Situace kolem dezinfekce je v Česku ohromně složitá. Zatímco ji Čepro nebo Žufánek rozdávali zdarma, jinde se akorát zvýšily ceny.
O novém koronavirovém onemocnění toho bylo napsáno tolik, že by opakování základních informací bylo jen nošením dříví do lesa nebo, jak praví Řekové, sov do Atén. Základní rady jsou omezit styk s ostatními potenciálními přenašeči a mýt si co nejčastěji a nejpečlivěji ruce. Druhý faktor je spolu s dezinfekčními gely na bázi alkoholu pro náš příběh zásadní.
Běžná dezinfekce...
Ethanol 80 % (nebo izopropanol 75 %), glycerol 1,45 %, peroxid vodíku 0,125 %, voda. Tak jednoduché je složení běžného přípravku, který si můžete vyrobit i doma a který doporučuje i Světová zdravotnická organizace (WHO). Výroba je nejen jednoduchá, ale i levná. Nejsou v ní žádné voňavé, zvláčňující či hydratační přísady, které by výrobu zdražily.
skotská společnost BrewDog začala místo alkoholu vyrábět dezinfekci
... a Anti-COVID byznys
Pokud za „normální“ situace přejmenujete levný dezinfekční a běžně dostupný roztok tak, aby evokoval aktuální koronavirovou pandemii a zvýšil tím pocit uživatele, že se chrání „lépe“, jde o zajímavý marketingový tah, který zvýší šanci prodat výrobek i s poněkud nadsazenou cenou. Dezinfekční roztok s názvem Anti-COVID by před půl rokem byl obyčejným prostředkem, jen s poněkud nesrozumitelným názvem. Složení je v podstatě stejné jako u běžných dezinfekčních přípravků vyráběných a prodávaných i před virovou pandemií.
Roztok, podle etikety pověřeného výrobce DF Partner s.r.o., ničí bakterie, plísně a viry. Mezi vypsanými patogeny (samozřejmě není možné je vypsat všechny) je i obecné slovo coronavirus, které dnes už všichni znají bez ohledu na fakt, že je koronavirů celá řada. Ovšem nechybí ani strašák dneška, SARS-Cov-2.
DF Partner s.r.o. vyrábí dezinfekční roztok a nabízí ho na svém webu za 265 korun za třílitrové balení. Když už nejsou běžně dostupné roušky a respirátory a řešením má být otevření galanterií, tak by měla být kamenem vrženým koronavirové pandemii do cesty alespoň výroba dezinfekce dostupná pro všechny.
Anti-COVID od DF Partners
Ještě jednou zopakujme cenu: 265 korun za tři litry. A teď jiná nabídka: 3219 Kč za 5 litrů, kterou nabízí e-shop deminas.cz. Jmenovaný e-shop provozuje společnost Naturzon s.r.o. se sídlem ve slovenském Popradu a mimo jiné přeprodává zboží společnosti Gadget House s.r.o. se sídlem v pražském Hloubětíně.
Gadged House se specializuje na poskytování služeb typu dropshipping. Při telefonátu do zmiňovaného e-shopu, zdali je skutečně cena 3219 Kč za 5 litrů dezinfekce reálná, zaznělo jasně: "Cena je platná, ale sami přípravek nevyrábíme, kupujeme to z velkoskladu přes dropshipping." Velmi zjednodušeně řečeno – v Česku vyrobený dezinfekční gel (což je na webu uvedeno), který by neměl opustit hranice České republiky, přeprodává firma se sídlem na Slovensku, která ji ale získala od firmy české. Samotná dezinfekce pak skutečně hranice překročit nemusí, vždyť jak výrobce, tak kupující je z Česka.
Pro upřesnění: dropshipping je obchodní model, ve kterém maloobchodní prodejce nabízí zboží svého velkoobchodního dodavatele či přímého výrobce. Jím nabízené zboží fyzicky nenakupuje do svého skladu, ale své objednávky rovnou směřuje na svého dodavatele či výrobce, aby je dopravil přímo zákazníkovi. Prodejce u svého dodavatele či přímého výrobce nakupuje za velkoobchodní ceny a po každé transakci mu připadne rozdíl mezi maloobchodní a velkoobchodní cenou.
Předražený přeprodaný Anti-COVID
Dobrá zpráva – nejnižší cena
O dezinfekci je zkrátka enormní zájem a uspokojit všechny je náročné. Někdo vyrábí za své a rozdává zdarma, jiný spekuluje a prodává předraženě. Zůstaneme-li u výrobku Anti-COVID, tak je aktuálně 26 schválených výrobců, kam patří jak malé rodinné firmy, tak vysoké školy i obří chemičky.
Státní společnost Čepro nabízela ve velkoobchodní ceně přípravek Anti-COVID ve složení etylalkohol, peroxid vodíku, glycerol medicinální a demineralizovaná voda za 39 korun za litr, pokud si koupíte pětilitrový kanystr. Později se cena zvedla na 295 korun za pět litrů, což ale stále činí příjemných 59 korun za litr. Firma Preol patřící pod koncern Agrofert nabízí ve velkých objemech Anti-COVID ještě levněji, konkrétně za 21,90 Kč za litr.
Anti-COVID v Lovosicích
Vyrojily se spekulace, že Agrofert, respektive firma Preol vyrábět a prodávat dezinfekční roztok může a třeba Martin Žufánek nikoliv, což je vlastně likvidace konkurence. Trik je právě v potravinářském lihu a celní správě. Martin Kubů, ředitel divize pohonných hmot Ethanol Energy (opět součást Agrofertu), která dodává pro výrobek z Preolu onu alkoholovou složku, k tomu říká: "S ohledem na kritickou situaci jsme velmi rychle, ve spolupráci s celní správou, obdrželi povolení k takzvané zvláštní denaturaci kvasného lihu."
Informaci v propagačním videu doplňuje Petr Heřmánek, vedoucí oddělení logistiky a expedice lihu: "Primárním vstupem je náš bezvodý líh, do nějž podle daných předpisů a zvláštního povolení Ministerstva zemědělství přimícháváme povinnou denaturační složku, což je Bitrex."
Jen pro upřesnění, Bitrex je obchodní název pro denatonium-benzoát, tedy bílou, extrémně hořkou krystalickou látku, která se v koncentracích okolo 10–100 ppm mimo jiné přidává do jedů, čisticích a jiných prostředků proti jejich požití dětmi nebo domácími zvířaty. Koncentrace 10 ppm je totiž už pro většinu lidí nesnesitelně hořká a přidání Bitrexu danou substanci znehodnotí pro požití.
Bitrex
Chcete si koupit dezinfekci? A máte to schválené?
Mimo jiné proto, aby se zamezilo prodejům do zahraničí, musí prodejce autorizovat, tedy schválit, že danému kupci vůbec bude ochoten dezinfekci prodat. DF Partner má na svých stránkách výslovně uvedeno že se "dezinfekční přípravek Anti-COVID nesmí vyvážet mimo Českou republiku. Povolení Ministerstva zdravotnictví je platné jen pro území ČR". DF Partner ústy svého marketingového ředitele Tomáše Skopového potvrdilo, že se mohou vyskytnout spekulanti, ale vyvíjejí se aktivní opatření pro to, aby se dezinfekce dostala tam, kam má. "Schválení podléhají všichni naši klienti, ať už ti, které známe z dřívější spolupráce, nebo noví. Ty kontrolujeme pomocí veřejně dostupné databáze ARES vedené Ministerstvem financí. Pro nás je důležité, aby se dezinfekce dostala mezi lidi, to znamená, ne aby si to někdo držel na skladě ve velkém množství a ne ať to někdo prodává za pětinásobek ceny." I tento pověřený výrobce přitom část svých výrobků rozdal zdarma a aktuálně oslovil všechny domovy seniorů s dotazem, zdali nepotřebují pomoc.
Čepro je v naprosto stejné situaci. Jaroslav Němec, jenž má jako obchodní zástupce na starosti právě Anti-COVID, přiznává, že nedokáže vyvrátit spekluace o možném přeprodeji dezinfekce s cílem vydělat. Byť tu snaha o kontrolu samozřejmě je. "My posíláme seznam zájemců a dostáváme seznam schválených, kterým můžeme výrobek uvolnit. Výš se rozhoduje, kdo dostane prioritu – jako například obce nebo města. A aby se dostalo na co nejširší portfolio, tak nedostávají tolik, kolik si objednali, ale jen schválenou část," říká Němec.
A jak často si myjete ruce vy? Zdroj: pixabay.com
Volná ruka trhu
Současným stavem budou zásadním způsobem postižené celé sektory ekonomiky od pohostinství a cestovního ruchu až po tiskaře, taxikáře a výrobce či prodejce všeho druhu. Strádají nejen média, která trpí nedostatkem zadávané reklamy, ale i jednotlivci, kterým až doteď aktivní a šikovní řemeslníci odříkají domluvenou práci, neb patří buď do věkově ohrožené skupiny, nebo jsou v karanténě. „Už třetí den trávím na štaflích a tmelím a spáruju, můj řemeslník najednou nemůže, prý mu není dobře. Ale kdo ví, přeci jen není nejmladší a možná se bojí,“ komentuje situaci Veronika J., která zvelebuje své veřejnosti nabízené ubytovací prostory v Týně nad Bečvou.
Vzácné zboží je logicky drahé. Typickým příkladem budiž kvalitní jeseteří kaviár, ruční práce s drahými materiály či výrobky malosériových objemů. Tam ale dezinfekční roztok nespadá. Na jedné straně se vzedmula vlna solidarity, na druhé straně se šance chytili spekulanti a šizuňci využívající toho, že stát není schopen plošně zajistit základní ochranné prostředky. Zatímco se na sídlišti Na Výšině v Ústí nad Labem sousedé vzájemně obdarovávají rouškami a starším a nemohoucím nabízejí zdarma objednat si nákup (zaplatíte jen to, co je na účtence), jinde se obchodníci v rámci „volné ruky trhu“ snaží na krizi zbohatnout.
Národ sobě Zdroj: Topi Pigula
Levně nakoupit, draze prodat
Taková je nicméně mantra obchodníků už od dob, kdy obchod jako takový vznikl. Snad je lidsky pochopitelné, že když se naskytne možnost vydělat si alespoň něco, někteří obchodníci mající hluboký propad tržeb chytí šanci rychle za pačesy. Na druhou stranu může být stejně lidsky (myšleno eticky) nepochopitelná snaha vydělávat na lidském strachu v době, kdy si situace vyžádala tak drastická omezení jako uzavření hranic a omezení pohybu všeho obyvatelstva.
Některé státní úřady vám při návštěvě, byť pracují v omezeném režimu, dezinfekční roztok nabídnou. Otřením vašich rukou chrání vlastně úředníci sami sebe, budete sahat na jejich kliky. Otázkou ale je, od koho a za kolik je nakoupili.
Gel na bázi alkoholu Zdroj: Topi Pigula
Zakleknutí na Žufánka
Pojďme ale skončit pozitivně, tedy alespoň trochu pozitivně snahou nesobecky pomoci druhým, která se bohužel rychle zadrhla. Říká se, že každý dobrý skutek musí být po zásluze potrestán. A své o tom ví známý lihovarník Martin Žufánek, jenž nedávno využil svých znalostí a výrobních kapacit s výrobou lihu a pustil se do výroby dezinfekčních roztoků, které zdarma rozdával potřebným. "Zakleknutí", tedy cílená kontrola ze strany státu (konkrétně celního úřadu, jenž Žufánkovi činnost zakázal), vyústilo v zákaz výroby dezinfekce:
“Teď, právě teď mi volal celní úřad, pod který spadáme. Četli o naší akci s výrobou nepovoleného dezinfekčního gelu. Ten vedoucí byl ale velice příjemný a chápající (bez ironie). Řekl mi, že jsme porušili povolení našeho daňového skladu a že to musí předat jejich právnímu oddělení k řešení. Ale prý je to opravdu chvályhodné, co děláme,” popsal postup celníků Žufánek na svých facebookových stránkách, kde ještě později doplnil. “Už v mém prvním rozhovoru na Czech Crunch jsem napsal, že si uvědomuju nelegálnost své partyzánské výroby. Ale že prostě musím.
Proč je to nelegální? Ten gel jsem vyráběl z potravinářského lihu, který nakupujeme z lihovaru v režimu daňový sklad – daňový sklad. Na daň se nevztahuje spotřební daň. Její hodnotu státu odvedeme, až když z toho lihu vyrobíme například gin, ten stočíme do láhve, okolkujeme a prodáme. Jak jistě tušíte, tak gel, který jsme dávali zdarma, jsme logicky nekolkovali. Ale veškerý použitý líh poctivě evidujeme, musíme, chyběl by nám na hlídaném skladu. Aktuální výše spotřební daně z tohoto lihu je 322,50 Kč.
Hygiena je první obranný val Zdroj: pixabay.com
Když se celní úřad z médií o naší akci dozvěděl, tak musel reagovat. Pozůstatek metanolové aféry je takový, že jsme hlídanější než výrobci munice. Což je zcela v pořádku. Víte, co udělala metanolová aféra a podvody s lihem. V našem daňového skladu totiž chybí jedno důležité povolení – výroba či nákup denaturovaného lihu a jeho zpracování.
Denaturovaný líh je jedovatý, nemůže se konzumovat. Spotřební daň je nula. Ale můžete z něj dělat dezinfekci. Musíte na něj mít povolení.
Aktuálně platí nouzový stav. Nečekal jsem na povolení celníků a začal to dělat, jak nouze velí. Celní úřad jednal velice korektně. Upozornil nás na to a zakázal další výrobu. Takový je zákon. Kdyby to neudělal, tak by se porušovaly zákony i jinak.”
Dobrá zpráva na konec
Že chcete opravdu skončit nefalšovaně dobrou zprávou? Máte ji mít! Vinařská obec Čejkovice před několika dny oznámila, že její pracovníci budou za pomoci skautů rozvážet ke každému obydlenému domu dezinfekční prostředek na ruce. Dezinfekční prostředek naleznou lidé u vchodu. A ano... jedná se o Anti-COVID přímo z Čepra.
Text: Topi Pigula