Odposlouchává vás Facebook přes mikrofon? Expertka tvrdí, že ano!
Skončil věk soukromí?
Na začátku června se objevila zpráva, která zaskočila všechny, kdo se zajímají o moderní technologie: Facebook je údajně schopen využívat mikrofony osobních počítačů i mobilů, aby naslouchal tomu, co říkáte. Z témat, o nichž se bavíte, vybírá klíčová slova a podle těch pak tvoří nabídku reklamy, kterou vám podstrkuje.
S touto myšlenkou přišla Kelli Burnsová, profesorka mediální komunikace na University of South Florida. V rozhovoru pro deník Independent řekla, že ji k tomu vede mnoho náznaků, ale nemá ani jediný konkrétní důkaz.
Zajímavé je, že Burnsová není zdaleka prvním expertem, který na tyto údajné praktiky upozornil. Ale Burnsová je akademicky významná osoba, která má světový význam – jejím slovům se tedy logicky naslouchá více. A má to dokonce i logiku. Protože uživatelé, kteří využívají na mobilech služby, jako je nahrávání videa, dávají Facebooku svolení, aby měl přístup k mikrofonu. Je tak nesmyslné věřit, že by Facebook pomocí nějakého algoritmu dokázal vybírat klíčová slova ve vaší komunikaci a pak vám podle nich nabízet NewsFeed?
Podle řady zpráv to už některé aplikace dělají – například Echo od Amazonu je na tomto principu dokonce založená: dokud ji nevypnete, pak vás odposlouchává neustále…
Co na to Facebook?
Facebook se k tomu vyjádřil a musel vyvracet celou řadu podezření. V tiskové zprávě z 2. června oznámil, že „nevyužívá mikrofonu mobilu k tomu, aby podle toho upravoval reklamy ani NewsFeed“. Reklamy i to, z čeho se skládá NewsFeed, vybírá Facebook jen z vaší aktivity – tedy alespoň to tvrdí. Současně ale Facebook potvrdil, že to technologicky dokáže: „K vašemu mikrofonu máme přístup, jen když nám k tomu dáte povolení a aktivně využíváte specifické prvky využívající audio.“ Co to znamená? Facebook tím myslí vychytávku, která umožňuje, abyste si tagovali hudbu nebo televizní pořad, který běží v pozadí během toho, co píšete status...