4. září 2021 12:27

Rozhovor s Michalem Hrabánkem: Za úspěchy Škody Motorsport stojí tým profíků a nadšenců

Téměř patnáct let je v čele oddělení motorsportu největší české automobilky, a stále může s klidným svědomím prohlásit, že tahle práce ho baví a naplňuje. Michal Hrabánek, šéf Škody Motorsport, vidí ve sportovních aktivitách slavné české automobilové značky i vhodné prostředí pro podporu jezdeckých a technických talentů.

Málokdo by tipoval, že na první pohled nenápadná průmyslová hala na okraji Mladé Boleslavi je sídlem jednoho z největších výrobců závodních vozů na světě. Vždyť jenom za posledních šest let vyjelo z dílen Škody Motorsport téměř 430 speciálů Škoda Fabia kategorie Rally2, aby svým pilotům pomáhaly vyhrávat soutěže po celém světě. Úspěchy vlastního továrního týmu Škody potom dokládá i slušná sbírka pohárů vystavených v kanceláři muže, který se rád obklopuje stejně zapálenými lidmi. Na policích nechybí třeba ani FIA trofeje mistrů světa. „Největší sbírku pohárů máme přímo v dílně, kde se pod rukama týmu lidí rodí všechna naše auta. Všem těmto lidem ty ceny patří především – nic z toho bychom totiž nevyhráli bez zapojení a zápalu pro věc od všech členů našeho týmu,“ vysvětluje Michal Hrabánek – kapitán úspěšného škodováckého manšaftu.

V Česku neexistují jiné automobilové tovární týmy, a tím pádem i jejich šéf je ojedinělým úkazem. Jak byste představil svou práci a jak vypadá Váš typický pracovní den?

Naším byznysem je vyvíjet, vyrábět a prodávat nejlepší soutěžní auta. Sám sebe proto považuji především za manažera, který společně s týmem spolupracovníků denně realizuje množství klasické korporátní agendy. Škoda Motorsport je součástí Škoda Auto, velkého hráče v automotive, takže můj diář je plný termínů s dodavateli, zákazníky z celého světa, ale i kolegy z technického vývoje a partnery z koncernu VW. Díky tomu mám možnost kontaktu s řadou zajímavých lidí. Nejraději mám ale čas, kdy si společně s kolegy užíváme emoce z úspěchů našich vozů. Když mi čas dovolí strávit víkend přímo na závodech, je to pro mě vždy ta nejlepší část pracovního týdne. Odvrácenou tváří každého motorsportu je jeho vysoká časová náročnost. Na to si ale u nás nikdo nikdy nestěžoval, protože to bereme jako nedílnou součást této hry.

Vzpomenete si, kdy jste se poprvé v životě osobně potkal s motorsportem?

Už jako malé dítě. U nás doma se nešlo autům vyhnout. Jsem z klasické škodovácké rodiny – v automobilce pracoval už můj děda. Otec dlouhá léta působil v oddělení vývoje, a sám dokonce závodil. Samozřejmě jezdil rally, která ke Škodovce patří nejvíce. Já jsem osobně sice nikdy nezávodil, ale rally jsem miloval a pravidelně ji navštěvoval jako fanoušek. Slavná Rally Bohemia, tehdejší Rally Škoda, byla svátkem pro celou Mladou Boleslav. Rád na to vzpomínám. O to víc, když se dnes této akce mohu účastnit jako člen týmu, který tuto rally umí vyhrát. Díky tomu si žiju svůj klukovský sen.

V čele oddělení Škody Motorsport stojíte téměř patnáct let. Jaké bylo Vaše nejdůležitější pracovní rozhodnutí, které jste za tu dobu učinil?

Myslím, že to bylo hned to první rozhodnutí – začít se systematicky věnovat především zákaznickému motorsportu. Chtěl jsem do oddělení motorsportu přinést stabilitu a ekonomicky udržitelný model, kdy prodej závodních vozů vydělává firmě peníze. Jsem rád, že se to dnes daří a soutěžní vozy s okřídleným šípem ve znaku patří mezi nejprodávanější ve své třídě. I díky těmto ekonomickým výsledkům jsme si následně mohli dovolit vlastní závodní program, který vedle důležitých technických poznatků přináší značce Škoda i dobrou reklamu po celém světě. Za pozitivní rozhodnutí v rámci našeho týmového vedení považuji i naši otevřenost vůči mladým lidem. Díky tomu u nás ve Škodě Motorsport vyrostla a vyrůstá nejenom celá řada slavných pilotů, ale spolu s nimi například i množství špičkových techniků. Český motorsport obecně má ve světě dobrý zvuk a jsem rád, že je to i přičiněním značky Škoda.

Celý článek si můžete přečíst ve speciálu Škoda Auto, příloze podzimního vydání magazínu Prima ZOOM, které je právě v prodeji. Případně si časopis můžete předplatit na webu SEND.cz.

Mojmír Sedláček

redaktor FTV Prima

Všechny články autora