Letadlo se zřítilo do zamrzlé řeky. Z ledové pasti uniklo jen pár lidí, další zemřeli na mostě
Ráno 13. ledna 1982 zasáhla Washington mimořádně silná sněhová bouře. Letecký provoz na zdejším letišti se kvůli tomu zcela zastavil, obnovit se ho díky relativnímu zklidnění počasí podařilo až v poledne, a to jen na hlavní ranveji. Jako první dostal povolení ke startu Boeing 737-200 společnosti Air Florida.
Sněžení ale znovu zesílilo a teplota klesla na -5 °C. To jsou přesně podmínky, během nichž se na letadlech může vytvářet námraza, která může oslepit senzory zprostředkovávající pilotům údaje o průběhu letu. Zabránit tomu může systém odmrazování, který ale byl v letadle mířícím na Floridu deaktivován. „Odstraňovat led je předem prohraná bitva, jen člověku dává falešný pocit bezpečí, nic víc,“ zaznělo podle záznamníku hovorů v kabině letadla při pojíždění po ranveji. „Leda to uspokojí federály.“
Přečtěte si také: Obřímu airbusu s 306 lidmi na palubě došlo nad oceánem palivo. Piloti šli na nouzové přistání bez motorů
Cesta k ledovému hrobu
Krátce po startu v 15:59 si piloti letu 90 mířícího na Floridu všimli nesrovnalostí na přístrojích, které udávaly rozdílné hodnoty. O 15 sekund později se ozval varovný signál hrozící ztráty vztlaku. Letadlo, které vystoupalo do pouhých 107 metrů ztrácelo rychlost a výšku až narazilo do mostu a spadlo do zamrzlé řeky Potomac. Přitom smetlo šest osobních a jedno nákladní auto.
Ze 79 osob na palubě jich nakonec přežilo jen pět – čtyři cestující a letuška Kelly Duncanová. Náraz do vody zřejmě přežilo 19 osob na palubě, jejich zranění jim ale zabránila v úniku. V autech rozdrcených na mostě zahynuli další čtyři lidé a několik jich bylo těžce zraněno. Reálné záběry dokumentující snahu záchranářů dostat z ledové vody přeživší letu 90 můžete vidět v ukázce z dokumentu Katastrofy v přímém přenosu vysílaného na Prima ZOOM:
Za vším byla chyba pilotů
Za klíčovou okolnost vzniku této katastrofy vyšetřovatelé označili řetězec nekompetentních kroků. Patřily mezi ně špatná předletová kontrola přístrojů a neschopnost kapitána přerušit vzlet poté, co obdržel nekonzistentní údaje. Vyšetřování také odhalilo závažné nedostatky ve výcviku pilotů, který nezkušené nováčky vedl k tomu, aby za nízkou odměnu nasbírali letové hodiny u nízkonákladových společností, aby pak mohli nastoupit k větším aerolinkám.
Mohlo by vás také zajímat: Co se dělo před pádem letadla u Washingtonu? Nahrávka zachytila komunikaci věže s vrtulníkem
Kapitán Larry M. Wheaton (34) měl sice nalétáno asi 8300 hodin, z toho 2322 na osobních linkách, v květnu 1980 byl ale necelé dva roky před nehodou postaven mimo službu poté, co byl jeho výkon při kontrole shledán neuspokojivým. Jednalo se o nedostatky v dodržování předpisů a používání kontrolních seznamů a v letových postupech zahrnujících odlety, používání autopilota, přiblížení a přistání. Do služby byl znovu zařazen po přezkoušení v srpnu 1980.