8. září 2022 06:00

Jak se povedl filmový Jan Žižka? Historicky věrný není, umístění pásky přes oko řeší šalamounsky

Necenzurovaný brutální trailer filmu Jan Žižka

Nejdražší český film všech dob konečně dorazil do kin. Měli byste čekat věrný životopis, nebo spíš akční krvavou řež?

Jan Žižka patří bezpochyby mezi nejočekávanější tuzemské filmy posledních několik let. A není divu – jedná se totiž o velkolepý výlet do českých dějin a počátků našeho nejslavnějšího vojevůdce, do něhož se režisérovi Petru Jáklovi povedlo nalákat řadu hollywoodských herců. Zejména jde ale o nejdražší domácí film všech dob, s nímž mají tvůrci nemalé ambice uspět i v zahraničí. Neukousl si ale režisér Kajínka až příliš velké sousto? Dokázal propojit podívanou pro americké publikum s funkčním náhledem do českého středověku, který nám ukáže věrný obraz jednooké legendy?

Jákl nechtěl natočit životopis

Jákl se na to snažil jít v tomto ohledu trochu od lesa. Jak totiž prozradil na tiskové konferenci, ve svém projektu nechtěl natočit věrný životopis s detailně přesným pohledem na Žižkův život. Asi tušil, že v tomto ohledu by měl s historiky každou bitvu prohranou. Spíše než na hlavního hrdinu se tedy zaměřil na samotný středověk. To ostatně naznačuje i zahraniční název Medieval (v překladu právě středověk). Režisér chce znázornit krutý a nekompromisní obraz tehdejší doby a ukazuje přelom 14. a 15. století bez příkras, plný krve a násilí. A tento úkol se Jáklovi daří splnit bez sebemenších problémů.

Divákům tak servíruje bezútěšnou a temnou atmosféru, v níž jsou poddaní mocnými pány v podobě Zikmunda či Jindřicha z Rožmberka brutálně mučeni i popravováni. Režie se pak v hektolitrech krve a brutalitě vůbec nedrží zpátky a slabší žaludky možná v některých sekvencích raději zavřou oči. Neveselou atmosféru pak doplňuje i temný vizuál, který je sice v některých akčních scénách ke škodě, jinak ale plní svůj účel. Stejně jako soundtrack, jenž nezapře inspiraci v jiných historických filmech či seriálu Hra o trůny.

Možnost menší historické volnosti pak tvůrcům dalo také zasazení příběhu do méně zmapované části Žižkova života, o které se toho příliš neví, a ukázat tím jeho formování ze žoldáka v legendárního vojevůdce, který proslul svými jedinečnými strategiemi. Do svého vymyšleného příběhu pak Jákl sice dle svých slov využil všechny kusé informace a střípky, jež jsou o husitském bojovníkovi z tohoto období známé, nakonec se ale v ději řídil spíše pravidlem „za vším hledej ženu“. Žoldák Jan Žižka s družinou tak na příkaz pana Boreše, rádce krále Václava IV., unese snoubenku pána z Rožmberka, která je „čistě náhodou“ i neteří francouzského krále. Žižka s Kateřinou se kvůli tomu zapletou do velké politické hry, během níž jim začnou jít po krku úplně všichni, včetně Václavova bratra Zikmunda.

Rozehrává se tím v podstatě klasický hollywoodský příběh, který se neobejde bez klišé, nutné romantiky a velké porce akce. Na výsledku je pak vidět, že Petr Jákl má zahraniční žánrové filmy poctivě nakoukané a snaží se jim co nejvíce přiblížit. Zároveň si hezky poradil s některými historickými nejasnostmi – např. o jaké oko Žižka vlastně přišel. Toto dilema ale vyřešil téměř až šalamounsky. Představitel Žižky Ben Foster je totiž pravák, a tak z důvodu bezpečnosti při akčních scénách padla volba na pásku na levém oku.

České dějiny jsou pak pro zahraniční publikum dostatečně zjednodušeny a množství akce a krvavé řeže by si mělo získat pozornost i za velkou louží. Tomu ostatně pomáhá i obsazení, v němž si Foster, Michael Caine, Matthew Goode či charismatický záporák Roland Møller bez problémů uhrají svůj standard. Je pouze škoda, že Žižka je ve scénáři spíše melancholickým hrdinou a neproplouvá na povrch jeho výjimečné velení a strategická jedinečnost.

Ve výsledku je tedy filmový Jan Žižka přesně tím, čím se prezentuje v posledních upoutávkách – tedy spíše přímočarým akčním kouskem s prvky romantiky a politikařením, od něhož však historickou přesnost opravdu nečekejte. Nepočítali s ní totiž v některých ohledech ani sami tvůrci. Pokud se vám už nyní nelíbí nepřesnost dobové zbroje a podobné detaily, nebude tuzemská novinka vaším šálkem kávy. Diváci, kteří ovšem chtějí vidět pokus o ambicióznější a trochu jiný počin českých tvůrců, by mohli být spokojeni o něco více.

Zdroj: Autorský text

Milan Rozšafný

Populární filmy na Prima Zoom