Jak šel čas se závodními vozy Škoda: Od motocyklů až k rally
Už od samého začátku 20. století se mladoboleslavská Škodovka (tehdy ještě Laurin & Klement) účastnila prestižních závodů. S jakými stroji?
Od motocyklů po mistrovství světa v rally. Taková je cesta závodních speciálů značky Škoda. Podívejme se na pět zásadních modelů, které utvářely její bohatou historii.
1. Laurin & Klement Motocyclette TB (1901)
Lehký motocykl s motorem o výkonu jen 1,75 litru vyrobený v Mladé Boleslavi byl prvním strojem použitým v závodech pro propagaci značky Laurin & Klement.
Jak šel čas Škoda 1 Zdroj: Škoda Auto
2. Škoda Popular Sport (1936)
První vůz značky Škoda s moderním technickým řešením, s centrální trubkou a nezávislým zavěšením kol. Škoda současně značně posílila své závodní oddělení. Zdeněk Pohl a jeho spolu- jezdec Jaroslav Hausman dojeli v roce 1936 Rallye Monte Carlo s dvoumístnou otevřenou verzí modelu Škoda Popular Sport jako druzí. Vznikly dva závodní vozy a 70 speciálních edičních modelů Škoda Popular Monte Carlo.
Jak šel čas Škoda 4 Zdroj: Škoda Auto
3. Škoda F3 (1964)
Když se v roce 1964 změnily předpisy na limit objemu motoru do jednoho litru, vyvinula Škoda svůj vlastní závodní vůz F3. Motorem byl čtyřválec modelu 1000 MB uložený vzadu a poskytující výkon 90 koní. Štíhlá karoserie z hliníkové slitiny vážila jen 410 kilogramů. Vůz s odkrytými koly s projektovým číslem 992 dosahoval maximální rychlosti 210 km/h.
Jak šel čas Škoda 2 Zdroj: Škoda Auto
4. Škoda Octavia WRC (1999)
S vozem Škoda Octavia WRC, uvede- ným v roce 1999, tovární tým vůbec poprvé vstoupil do nejvyšší kategorie FIA mistrovství světa v rally. S výkonem 300 koňských sil přeplňovaného motoru to byl první vůz Škoda označovaný jako World Rally Car.
Jak šel čas Škoda 3 Zdroj: Škoda Auto
5. Škoda Fabia Rally2 evo (2020)
V roce 2020 se Škoda Fabia R5 evo v rámci nového uspořádání tříd FIA mistrovství světa přejmenovala na Škoda Fabia Rally2 evo. Škoda Motorsport současně změnila svoji strategii ve FIA mistrovství světa z účasti s vlastním továrním týmem na podporu soukro- mých týmů a posádek jedoucích s vo- zem Škoda Fabia Rally2 evo. V roce 2020 zákazníci Škody Motorsport získali čtrnáct titulů a trofejí. Sezona 2021 FIA mistrovství světa v rally začala dalším vítězstvím pro vůz Škoda Fabia Rally2 evo na Rallye Monte Carlo vítězstvím v kategorii WRC2.
Jak šel čas Škoda 5 Zdroj: Škoda Auto
Celý článek si můžete přečíst ve speciálu Škoda Auto, příloze podzimního vydání magazínu Prima ZOOM, které je právě v prodeji. Případně si časopis můžete předplatit na webu SEND.cz.
titul Prima ZOOM podzim 2021 Zdroj: redakce Prima Zoom