27. října 2016 06:00

Hudba má vliv na chuťové vjemy při konzumaci piva

To, že v restauraci hraje hudba, nemusí být nutně jen prostředek navození pohodové atmosféry. Podle studie zveřejněné na internetovém portále Frontiers in Psychology má produkovaná muzika přímý vliv na chuťové vjemy při konzumaci piva a dalšího alkoholu. Je to vůbec možné?

Nová vědecká studie ukazuje další z rolí piva. Zdá se, že nápoj, který známe tisíce let, vlastně pořád dokonale neznáme.

Přípravy na realizaci studie

Studii odstartovalo zjištění psychologů, že řada vícesmyslových vjemů, jako jsou např. zvuky, vzhled nebo barva mohou ovlivnit i způsob, intenzitu a kvalitu, jakým naše chuťové pohárky předávají informace do dalších částí naší nervové soustavy.

Ke spolupráci byla přizvána britská kapela The Editors. Inspirací pro jejich projekt se stala píseň „Oceans of Light“ z jejich posledního alba „In Dream“, které bylo vydáno v roce 2014. Pro účely studie bylo uvařeno speciální pivo s použitím vonných esencí z bergamotu typických např. i pro čaje typu Earl Gery. Bergamot dodal pivu citrusové chuťové tóny, které kontrastují s tradičními vjemy z použitého ječmenného sladu.

Průběh experimentu

Tým vědců vedený Dr. Felipe Reinoso Cavalhem se mohl konečně spustit zkoumání vlivu vizuálních a sluchových vjemů na vnímání a prožívání chuťových vjemů. Studie se účastnilo celkem 231 testovaných osob, které byly rozděleny do tří skupin. Účastníci testu dostali hned několik úkolů ve dvou základních fázích. Nejprve měli všichni odhadnout, o jaké pivo se jedná a jak asi bude chutnat. Poté následovalo vlastní hodnocení nápoje a odpovídání na otázky, které se zaměřovaly na vlastní chuťové vjemy, kvalitu a prožitek.

Podle předem daných pravidel dostala první kontrolní skupina k ochutnání a hodnocení láhev bez štítku a při konzumaci neposlouchali žádnou hudbu. Druhé skupině byly prezentovány a podány láhve s etiketou, jen při konzumaci opět nehrála žádná hudba. Členové třetí testovací skupiny byli vystaveni působení jak vizuálním, tak sluchovým vjemům a dostali láhev s etiketou a při konzumaci jim hrála výše uvedená skladba od britské skupiny The Editors.

A jaký byl výsledek?

Výsledky jasně prokázaly, že pivo bylo lépe hodnoceno členy skupin, kterým byla podána láhev s etiketou, než u konzumentů, kteří o pivu dopředu nic nevěděli a museli si udělat představu a závěr sami.

Je zřejmé, že lidé prožívají více potěšení a pozitivních vjemů u piva, o němž dostali informace prostřednictvím etikety,“ komentoval výsledek výzkumu dr. Filipe. „Navíc u lidí, kteří již znali prezentovanou píseň a byli ztotožněni s mediálním obrazem kapely, byly prožitky spojené s konzumací o to intenzivnější,“ dodal dr. Filipe

„Produkovaná hudba může velmi pozitivně ovlivnit chuťové prožívání a tím nepřímo i množství zkonzumovaného piva v restauraci,“ řekl dále dr. Filipi.

V rámci prezentace výsledků výzkumu zazněly mimo jiné i plány Filipiho týmu do dalších let: „Naším dalším cílem je zjistit, do jaké míry jsou pro nás zvuky důležité pro vnímání hlavních chutí u potravin a nápojů. Rádi bychom také zjistili, zda je možné zvuky podpořit náš rozhodovací proces při nákupu zdravějších potravin a nápojů. Věříme, že je to jen začátek a v budoucnu budeme schopni pracovat s celou škálou potravin a nápojů a postupně prozkoumáme vliv i dalších smyslů, jako je vůně a hmat.

Reprodukovaná hudba navozující pohodovou atmosféru, je již zcela běžná v nákupních centrech. Čeká nás snad doba, kdy na naše smysly budou působit i další zvukové, chuťové, čichové, zrakové nebo hmatové vjemy s jasným cílem vyprázdnit naši peněženku? Nejspíš ano. S hlubším poznáním našeho prožívání a hodnocení různých vlivů přicházení ruku v ruce i metody, jak toho využít. Dejme si tedy pozor a obrňme se neovlivnitelností!

Text: David Hainall

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom