Letadlo se propadlo o tři kilometry, jeden mrtvý a desítky zraněných. Budoucnost extrémních turbulencí vás nepotěší

Letadlo singapurských aerolinek zasáhly silné turbulence

Zranění nebo dokonce úmrtí cestujících ve velkém letadle v důsledku turbulencí jsou mimořádně vzácná, tragický květnový let singapurských aerolinií ale tuto statistiku významně navýšil. Podle expertů budou turbulence stále častější a agresivnější.

Let SQ321 z Londýna do Singapuru 21. května 2024 měl být jedním z mnoha rutinních dálkových letů společnosti Singapore Airlines. Boeing 777-300ER s 211 cestujícími a 18 členy posádky měl za sebou 10 hodin letu a právě se podávalo jídlo, když stroj vlétl nad Myanmarem do mimořádně silné turbulence. Letadlo letící ve výšce 11 200 metrů se při nich během pěti minut propadlo o celé tři kilometry.

Přečtěte si také: Pád letadla u Kašperských Hor: Štědrovečerní katastrofu doprovázela konspirační teorie o Adolfu Hitlerovi

V jediném okamžiku strašlivá síla vymrštila nepřipoutané cestující do vzduchu a vrhla je proti stropu kabiny. „Panely nad našimi hlavami byly doslova roztříštěny hlavami a těly lidí, kteří na ně dopadali,“ popsal situaci na palubě letadla Dzafran Azmir, jeden z cestujících letu SQ321. Podle něj se vůbec nerozsvítil signál „připoutejte se“ a na vážnost situace cestující neupozornil nikdo z posádky ani palubního personálu. Všude kolem létaly mobilní telefony, notebooky, tašky a další předměty z otevřených schránek na zavazadla. On sám měl štěstí, že v kritickém okamžiku seděl na svém sedadle.

Oběti turbulence

Odborníci dělí turbulence do čtyř skupin na lehké, mírné, vážné a extrémní. První dva stupně způsobí, že cestující cítí lehké napnutí bezpečnostních pásů a v kabině se mohou pohybovat nepřipevněné předměty. Při vážné nebo dokonce extrémní turbulenci mohou být cestující vymrštěni ze sedadel a utrpět vážná nebo dokonce smrtelná zranění.

K úmrtí došlo i v případě letu SQ321. Obětí turbulence se stal 73letý Brit Geoff Kitchen, dalších 71 lidí bylo zraněno. Posádka letadla se kvůli situaci na palubě rozhodla nouzově přistát v Bangkoku, kde byli zranění ošetřeni nebo převezeni do nemocnice. O vážnosti situace svědčí i fakt, že ještě dva dny po nehodě zůstávaly desítky cestujících v intenzivní péči thajských lékařů. Bylo mezi nimi 22 cestujících včetně dvouletého dítěte se zraněními páteře, šest cestujících s poraněními lebky nebo mozku a dalších 13 s úrazy kostí, svalů a měkkých tkání. Lékaři mezitím 17 lidí operovali.

Nastává turbulentní období?

„Turbulence během letu mohou být způsobeny bouřemi, horami a silnými vzdušnými proudy nazývanými tryskové proudění,“ vysvětlil CNN Paul Williams, profesor věd o atmosféře na Univerzitě v Readingu. Podle něj v případě letu SQ321 šlo o takzvanou turbulenci čistého ovzduší, která se neobjeví na meteorologickém radaru v pilotní kabině, a proto je obtížné se jí vyhnout.

Podle Federální letecké správy (FAA) Spojených států utrpělo v letech 2009-2021 vážné zranění v důsledku turbulence 30 cestujících a 116 členů posádek. Vzhledem k tomu, že se roční objem letecké dopravy odhaduje na čtyři miliardy cestujících, jde stále o velmi vzácné incidenty.

Podobné je to i s oběťmi turbulencí. Jediným zaznamenaným případem až do osudného letu singapurských aerolinií bylo úmrtí cestujícího během letu United Airlines z Tokia do Honolulu v prosinci 1997. Na druhou stranu lehčí zdravotní potíže způsobené turbulencemi aerolinky většinou nehlásí, takže udělat si přesný obrázek o vlivu turbulencí na zdraví cestujících a členů posádek není snadné.

Zcela jisté naproti tomu je, že počet turbulencí neustále roste. Podle studie Univerzity v Readingu zveřejněné v červnu 2023 se za posledních čtyřicet let počet extrémních turbulencí zvýšil o 55 %, a to v důsledku klimatické změny. Paul Williams, který je spoluautorem studie, už v roce 2022 pro americkou CNN odhadoval, že se extrémní turbulence v následujících desetiletích zdvojnásobí nebo dokonce ztrojnásobí. „Typicky třeba během transatlantického letu můžete očekávat 10 minut turbulencí,“ dodal s tím, že v příštích desetiletích bude signál „připoutejte se“ během letu nad Atlantikem svítit 20 minut až půl hodiny.

Zdroj: BBC, CNN

Video, které jste mohli minout: Křik, kouř a plameny. Podívejte se na záběry přímo z paluby hořícího letadla v Tokiu

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom