Vaše jméno určuje, jak bude vypadat váš obličej. Jak funguje takzvaný efekt Doriana Graye?
Jak souvisí jméno s naší osobností? Na první pohled jde o zcela nezávislé vlastnosti každého člověka, ovšem určitá propojení najít skutečně lze...
Každý pár rodičů hledá vlastní způsoby, jak pro své dítě vybrat ideální jméno. Někdo vsadí na rodinné tradice, někdo podlehne dobovým trendům, někdo další zase sází na originalitu za každou cenu. Výsledně vybrané jméno však nesouvisí pouze s tím, nakolik dítě zapadne do školního kolektivu nebo jak stručný bude jeho podpis. Jméno totiž může ovlivnit i to, jak se člověk vyvíjí.
Propojení jména a osobnosti
Výzkum mezinárodního týmu pod vedením izraelské odbornice na marketing Yonat Zwebner přišel v roce 2017 s atraktivním termínem „efekt Doriana Graye“. Literární antihrdina Oscara Wildea totiž přenesl chřadnutí svého těla do portrétu, který následně odrážel i hříchy duše. Podle výzkumu se asociace spojené s určitým jménem následně propisují do těla i osobnosti daného člověka.
Autoři se odkázali na slavný efekt kiki-bouba, jenž popsal koncem 20. let německý psycholog Wolfgang Köhler. Na skupinách lidí z různých kultur zkoumal, jak na ně působí smyšlená slova jako třeba „kiki“ či „bouba“. Napříč etniky i společenským zázemím se ukázalo, že lidé si slovo „kiki“ spojují spíše s ostrými tvary, zatímco „bouba“ byla nejčastěji nakreslena jako kulatý obláček. Vzhled písmen i zvuk s nimi spojený tedy ovlivňuje i to, co si pod danými slovy představujeme.
Ekvivalentně tomu bude mít podle výzkumníků člověk se jménem Bob kulatější obličej nežli ten, kdo se jmenuje Tim. Společnost si daného člověka nějak představuje už jen podle jména, a tak má jedinec tendenci se těmto očekáváním přizpůsobit. „Už dřívější výzkumy ukázaly, že se jmény se pojí různé kulturní stereotypy včetně toho, jak by měl člověk vypadat,“ vysvětlovala Zwebner.
Stereotypy a očekávání
Tým vědců zkoumal tyto stereotypy pomocí dobrovolníků, kteří měli přiřadit určité jméno k obličeji na fotografii. To se většině lidí dařilo s nečekaně vysokou úspěšností, a to právě díky sázce na stereotypy, tedy že určitá jména „patří“ k určitému vzezření.
„Naše křestní jméno je naše úplně první sociální označení. Každé jméno má přidružené vlastnosti, chování a vzhled. Postupem času se tato stereotypní očekávání toho, jak bychom měli vypadat, mohou nakonec projevit i ve vzhledu našeho obličeje. Vytváříme osobnost, kterou od nás ostatní lidé očekávají,“ rozvíjeli výzkumníci myšlenku, že proces funguje oboustranně: Společnost na nás vytváří tlak, abychom se chovali a vypadali v souladu se svým jménem, což následně povětšinou děláme, a tak pomáháme stvrzovat existující stereotyp.
Zdá se tedy, že jméno je dalším z řady faktorů, jenž vedle genderu, etnika či socioekonomického statutu pomáhají určit, kým se v dalším vývoji staneme. Výběru jména by tedy rodiče měli věnovat dostatečnou pozornost, neboť se na rozdíl od řady jiných zmíněných faktorů jedná o charakteristiku, kterou jde velmi snadno podchytit.
ZDROJ: APA, The Sydney Morning Herald