Konec konspirací: Princezna Diana zemřela při obyčejné autonehodě, nikdo ji nezabil
Nejfotografovanější žena světa, na jejíž pohřeb se dívaly dvě a půl miliardy lidí, se měla stát obětí bulvárních fotografů lačnících po dalším snímku i nevole královské rodiny. Nakonec ale zemřela při autonehodě.
Čtyři lidé usedli 31. srpna 1997 čtvrt hodiny po půlnoci do mercedesu přistaveného k zadnímu vchodu hotelu Ritz v Paříži. Společnost měla naspěch. Před hotelem číhali bulvární fotografové – paparazzi – na okamžik, kdy princezna Diana a její milenec Dodi Al-Fayed otevřou dveře. O několik minut později po divoké jízdě noční Paříží mercedes narazil do sloupu v tunelu poblíž Seiny. Řidič Henry Paul a Dodi Al-Fayed zemřeli na místě, Diana v nemocnici jen o několik hodin později. Nehodu přežil jen osobní strážce Trevor Rees-Jones.
Už krátce po nehodě se objevilo množství konspiračních teorií, které odpovědnost za smrt Diany, princezny z Walesu, přisuzovaly královské rodině a britským tajným službám. Zastáncem těchto teorií byl především Dodiho otec – vlivný britský podnikatel arabského původu Mohamed Al-Fayed. Francouzská a později i britská policie vyšetřování uzavřely s tím, že nehodu zavinil řidič – měl v krvi alkohol a antidepresiva.
Podivný mercedes
Pozoruhodné je už to, že Mercedes-Benz S-280, v němž 31. srpna 1997 havarovali princezna Diana a její přítel, byl sám o sobě potenciální smrtící pastí. Dva roky před tragickou nehodou ho předchozímu majiteli ukradl vězeň propuštěný v odvolacím řízení z vazby a v následné honičce s policií s ním na okraji Paříže havaroval. Auto se několikrát otočilo na střechu a pojišťovna ho rovnou odepsala. Z neznámého důvodu ale byl vůz přestavěn a znovu dán do provozu. V nové knize Kdo zabil Lady Di? o tom informuje známý francouzský bulvární fotograf Pascal Rostain.
Paparazzi, kteří od hotelu sledovali vůz s Dianou a Dodim Al-Fayedem na motorkách, nicméně nemohli mercedesu schopnému jet až 250 km/h stačit. Ve chvíli, kdy mercedes dorazil k tunelu Alma, byli fotografové natolik daleko, že nemohli vidět, kdo nebo co mohlo být příčinou nehody. Přitom právě bulvárním fotografům tehdejší vyšetřování i veřejnost přisoudily nepřímo odpovědnost za fatální nehodu prominentní dvojice.
Záhadná minuta
Podle australského policejního vyšetřovatele, scenáristy a spisovatele Colina McLarena je kritickou necelá minuta, která dělila fotografy od příjezdu na místo nehody. V té době totiž cosi přimělo řidiče mercedesu Henriho Paula, aby těsně před vjezdem do tunelu prudce brzdil. McLaren objevil při svém pátrání krátce po nehodě na místě zhruba šest a půl metru dlouhou brzdnou dráhu údajně patřící mercedesu, která při zohlednění funkce ABS ukazuje, že vůz se blížil k tunelu téměř 180kilometrovou rychlostí.
Co se stalo v těchto sekundách a proč vůz zběsile brzdil, aby nakonec narazil do 13. sloupu uvnitř tunelu? Podle konspiračních teorií se právě v tuto chvíli objevuje přízračné bílé auto, které mělo vjet do tunelu také. Nikdo ze svědků, které policie vyslýchala, ale malé bílé auto – údajně Fiat Uno – nezahlédl. Přesto jej dva lidé viděli z podjezdu těsně po nehodě vyjet – bylo potlučené a odřené, policie ho ale přes veškeré úsilí nenašla.
Podle Colina McLarena se mercedes s Dianou a Dodim Al-Fayedem střetl právě s tímto Fiatem Uno už asi 55 metrů před tunelem. Fiat se k tunelu blížil po nájezdu zprava. Henry Paul dupnul na brzdu, jenže v takové rychlosti ABS po 150 milisekundách brzdy uvolnilo. Snažil se tedy Fiatu vyhnout, ale vrazil mu do levého zadního světla a odřel mu bok.
Henry Paul, který následnou nehodu nepřežil, měl v té době podle krevních testů v těle trojnásobek maximální povolené hladiny alkoholu a před jízdou si vzal antidepresivum Prozac. Jelikož byl pod vlivem alkoholu a léků, i drobná kolize jej mohla vyvést z míry. Minul proto zatáčku a řítil se rovně vpřed – a přímo před ním byla zeď. Pak se stalo něco stěží uvěřitelného.
Létající sedan
Do tunelu vede výrazné klesání. V rychlosti téměř 180 kilometrů v hodině se dvoutunové auto v místě, kde jsou stopy po smyku, zcela odlepilo od země a nějaký čas muselo letět vzduchem. V rychlosti kolem 170 km/h stačí na překonání 20 metrů jediná vteřina. Necelý metr nad vozovkou McLaren v roce 1997 objevil na boční zídce výrazné stopy po pneumatice, a to v délce tří metrů. Protože na zdi se neudrželo, dopadlo auto na zem. O tom svědčí vodorovné rýhy a polokruhové oděrky ve tvaru lastury na vozovce, což může znamenat, že auto narazilo na ráfek. Při tom byla proražena pravá pneumatika, díra měla asi 7 a půl až 10 centimetrů.
Po odrazu od opěrné zdi a dopadu na zem pokračoval mercedes dál velkou rychlostí. Nárazem na zeď a vozovku rychlost o nějakých 15 až 25 kilometrů v hodině klesla, jenže úhel byl příliš velký, a tak to nestačilo. Henry Paul se zoufale snažil auto opět ovládnout, jenže s poškozeným předním kolem to šlo velmi ztuha. Mercedes se hnal tunelem rychlostí 95 až 110 kilometrů v hodině a jeho osud byl zpečetěn. Vrazil do třináctého pilíře, od kterého se odrazil do protější stěny tunelu, kde otočený o 180 stupňů zastavil. Bílý Fiat Uno z tunelu zmizel a zanechal po sobě hromadu nezodpovězených otázek a velký hon za odpověďmi.
Kdo chtěl zabít Dianu?
Už v říjnu 1995 se Diana svěřila svému právníkovi, že se jí královská rodina pokusí zbavit fingovanou autonehodou. Záznam rozhovoru objevil McLaren v archivu. Otec Dodiho, Mohamed Al-Fayed už krátce po nehodě tvrdil, že zmizení Fiatu svědčí o tom, že jej použila britská tajná služba, aby nehodu fingovala.
Důvodem pro odstranění Diany měly být vedle jejích milostných románků i její aktivity proti používání nášlapných min, které přidělávaly vrásky na čele britské zbrojařské lobby. I přesto, že Dianin mercedes byl „repasovaný“, vyloučili po nehodě francouzští vyšetřovatelé selhání brzd nebo jakéhokoliv důležitého systému.
Nejistotu tedy do konečného verdiktu vnáší jen záhadný bílý Fiat Uno a osoba, která jej řídila. Jisté ale je, že právě první kolize před tunelem nasměrovala vůz s princeznou Dianou k smrtícímu nárazu.