13. prosince 2025 11:40
Alena Gurin Stará

Pokud najdete konec ploché Země, dostanete dva miliony korun. Výzvu by mohli ocenit naši sousedé

Po celé zeměkouli se objevují lidé, kteří nevěří v kulatost Země a přísahají, že je svět plochý a dá se dostat na jeho okraj. Konkrétní důkazy pro svá tvrzení ale zatím nepřinesli.

Koncept ploché Země, která někde končí, měl své opodstatnění v dávných dobách, kdy lidé netušili, jak vypadá vesmír. S rozvojem fyziky a astronomie pod náporem vědeckých zjištění teorie Země-plochy upadala, až skončila v kategorii konspirací a pseudovědy. Přesto v posledních letech získává na popularitě. Podle loňského průzkumu agentury MNForce, provedeného u respondentů nad 18 let, s kulatým (elipsoidním) tvarem Země nesouhlasí tři procenta Čechů. Na Slovensku je to dokonce 20 procent lidí. Byť metodologie průzkumu byla lehce problematická, jsou taková čísla minimálně k zamyšlení. Zatímco důkazů o kulatosti Země se dá najít nespočet (už třeba jen to, že Slunce vychází na různých místech v různou dobu), na potvrzení opačného názoru se stále čeká.

Expedice nemožná

I čeští a slovenští zastánci ploché Země se teď mohou přihlásit na výzvu, kterou na začátku prosince zveřejnila značka outdoorové módy Columbia.

Její CEO Tim Boyle vyhlásil na sociálních sítích akci pod názvem „Expedition Impossible“ (Expedice nemožná). „Plochozemci, tohle je pro vás,“ píše se v příspěvcích. „Zveřejněte fotku, která dokáže, že jste se dostali na konec Země, a získáte veškerý majetek firmy.“ Společnost do akce vsází majetek v hodnotě 100 tisíc dolarů (zhruba 2 miliony korun). Boyle, který je ve vedení společnosti už od roku 1970, ve vtipně pojatém minutovém videu při exkurzi centrálou v Portlandu ukazuje, co všechno výherce dostane – od štendrů s oblečením, přes kávovary po vycpaného bobra. „Žádné papírování, žádní právníci, žádné háčky,“ přesvědčuje ve videu. Každý, kdo se chce zapojit, musí na sociálních sítích použít hashtag #ExpeditionImpossible. A když na cestě na konec světa použije vybavení od Columbie, tím lépe.

Přečtěte si také: Američan, který chtěl dokázat, že je Země plochá, zemřel při pádu rakety - Prima Zoom

Chytrá reklama

Od firmy vyrábějící oblečení pro milovníky přírody, horaly a dobrodruhy, kteří se vydávají na náročné výpravy do extrémních podmínek, je to chytrá reklama s virálním potenciálem. Součástí kampaně, která má podle Boyla zdůraznit „odvážnou a drzou energii“ značky, je taky zapojení Columbie do debat na sociálních sítích, kde si utahuje z konspiračních teoretiků.

Post na Instagramu dosud olajkovalo víc než 14 500 lidí. V internetových diskuzích absurdní výzva generuje převážně humorné reakce, na Redditu se ale objevila i racionální úvaha: „Myslím, že je to chytrý marketingový tah, který v konečném důsledku jen vyzývá lidi, aby vyrazili ven a pořizovali si fotky ze svých úžasných dobrodružství.“

Víra bez důkazů

Inspirací pro výzvu byla řada pokusů z minulosti. Například ten coloradského pastora Willa Duffyho, který chtěl „finálním experimentem“ jednou provždy ukončit diskuze o tvaru Země. V roce 2024 zaplatil cestu na Antarktidu plochozemcům, aby na vlastní oči zažili polární den. Jev, který na ploché Zemi není možný, nicméně všechny nepřesvědčil.

Fandové placaté Země teď mají příležitost prokázat, jak to tedy doopravdy je. Jejich teorie nicméně žije dál ne díky důkazům, kterými by se mohli pochlubit, ale díky tomu, že nabízí lidem pocit sounáležitosti při „hledání pravdy“, jež se liší od mainstreamového myšlení. Kupředu ji žene sdílená nedůvěra v systém i princip sociálních sítí, jejichž algoritmy upřednostňují senzační obsah a uzavírají uživatele v názorových bublinách.

Zdroj: Cyber News, Earth

Video, které jste mohli minout: Vlna na Tenerife usmrtila dva Slováky. Česká turistka popsala chvíle bezprostředně po tragédii

Alena Gurin Stará

Alena Gurin Stará

redaktorka FTV Prima, COOL & ZOOM

Populární filmy na Prima Zoom