22. října 2024 07:05

Vědci nejspíš objevili první měsíc mimo sluneční soustavu. Je plný vybuchujících sopek

Odborníci mají mnohdy problémy s objevením planet, které se nacházejí mimo sluneční soustavu, natož aby objevili i jejich měsíce. Tento exoměsíc na sebe ale upozorňuje dost neobvyklým způsobem. Zůstává po něm totiž oblak znečištění.

Vědci samozřejmě tuší, že planety v jiných hvězdných soustavách také obíhají měsíce. Jen ve sluneční soustavě jich je koneckonců 288. Najít nějaký exoměsíc ale opravdu není snadný úkol. Koneckonců, ani přítomnost exoplanet se nezjišťuje lehce.

Vědci jsou schopní odhalit a prozkoumat jen malé procento z nich, a to i s nejmodernější technikou, včetně vesmírného teleskopu Jamese Webba, o kterém si můžete přečíst zde. Ani teď si nejsou úplně jistí, že se jim exoměsíc podařilo skutečně najít, pozorování jsou ovšem slibná.

Brzy se rozpadne

Jedním ze způsobů, jakým se exoplanety hledají, je fotometrická metoda. Pokud planeta svou hvězdu obíhá tak, že se alespoň po nějaký čas ocitne mezi ní a Zemí, citlivé přístroje zachytí změnu v jasnosti hvězdy a planetu tak odhalí. Co se na planetě děje zkoumají tak, že zjistí, v jakých vlnových délkách přístroje zachytí světlo hvězdy, které prošlo skrz atmosféru planety. To jim poskytne informace o složení planetární atmosféry.

Čtěte také: Hrozba z hlubokého vesmíru. Čeká nás srážka s blízkou galaxií, my se toho ale nedožijeme

Během zkoumání exoplanety WASP-49b ovšem zjistili, že sodíková oblaka, která planetu obklopují, se z nějakého důvodu pohybují rychleji než ona sama. Tím důvodem by mohl být právě exoměsíc s čilou vulkanickou aktivitou. K teorii je inspiroval Jupiterův měsíc Io, který se chová podobně. Ten mají vědci prozkoumaný důkladně díky sondě Voyager.

WASP-49b je velká zhruba jako Saturn a žhavější než Venuše. V atmosféře tohoto plynného obra je velké množství vodíku a helia a vědci přítomnost sodíkových mraků proto nechápali – nemohli najít jejich zdroj. Vysvětlení, že sodíková mračna pocházejí z jednoho z jeho měsíců, tak dává smysl.

Pokud se vědci nepletou (a to s jistotou říct nejde), znamená to bohužel také, že o svůj měsíc WASP-49b nakonec přijde. Jestliže jsou teorie správné, chrlí exoměsíc takové množství materiálu, že ho velice rychle ubývá a nakonec se rozpadne.

Zdroj: NASA, The Astrophysical Journal Letters, Io – Voyager 1.

Video, které jste mohli minout: Náraz gigantického tělesa dal vzniknout Měsíci. Podívejte se na ohnivou rekonstrukci.