9. srpna 2022 12:40

Stovky Perseid zaplavují oblohu. Kdy a kde je sledování nejlepší?

Na dalekohled zapomeňte, k pozorování Perseid bude stačit spacák a ideálně jasné nebe. Ve městech ale můžete mít problém.

Dny před polovinou srpna jsou každoročně vyhrazené Perseidám. Meteorický roj, který je pozůstatkem komety 109P/Swift-Tuttle, se objevuje už v červenci, jeho maximum je ale 13. srpna kolem 3. hodiny ráno. Ideální podmínky k obdivování „padajících hvězd“ v roce 2022 nastanou už 10. srpna – může za to Měsíc, který dorůstá do úplňku a bude v dalších dnech svým světlem Perseidy rušit.

Ideální podmínky jsou brzy ráno

Roj je aktivní každý rok od 17. července do 24. srpna, přičemž při jeho maximu je možné pozorovat až 110 meteorů za hodinu. Svůj název Perseidy získaly podle souhvězdí Persea, z nějž zdánlivě vylétají. Nejlepší doba na jejich pozorování je v časných ranních hodinách, kdy souhvězdí Persea stoupá vysoko nad obzor, Měsíc je nízko a Slunce ještě nevyšlo. „Pochopitelně na sledování meteorů je třeba odjet co nejdál od velkých aglomerací, ideálně do hor s perfektním rozhledem,“ radí astronom a fotograf Petr Horálek.

Na pozorování podle něj není nutný dalekohled, meteory vylétají náhodně po celé obloze, nejlépe se tak pozorují vleže například na lehátku nebo na spacáku pouhým sledováním jasného nebe. „Zájemcům o fotografování stačí nechat aparát upevněný na stativu s širokoúhlým objektivem (zcela odcloněným) snímat sekvenčně, zejména po půlnoci a v časných ranních hodinách před rozbřeskem, kdy meteorů létá nejvíce,“ doporučuje Horálek.

Všechny roje pohromadě

S příchodem maxima meteorického roje Perseid představil Petr Horálek i svůj fotografický projekt, který na jednoduché koláži ukazuje všech šest každoročních aktivních meteorických rojů. „Nafocení trvalo osm let, neboť ke každému roji bylo třeba čekat na vhodné podmínky, v jednom případě dokonce bylo nutné vycestovat na jižní polokouli. Snímání probíhalo na Slovensku (Záhradné, Kolonica, Oravská Lesná), v Česku (Sečská přehrada) a ve Španělsku (Tenerife),“ vysvětlil Horálek.

Slzy svatého Vavřince

Původcem Perseid je prach z periodické komety 109P Swift-Tuttle objevené dvěma americkými astronomy v roce 1862. Kometa s periodou 134 let se naposledy u Slunce ukázala v roce 1992, znovu se k němu přiblíží až v roce 2126. Perseidám se říká také „slzy svatého Vavřince“ podle světce, který byl 10. srpna roku 258 umučen.

Vyhlížení Perseid si můžete zkrátit pozorováním dalších krás letní noční oblohy. Obdivovat můžete například oslnivý pás Mléčné dráhy, jasně zářící hvězdy tvořící známá i jen tušená souhvězdí, shluky galaxií, svištící satelity a při troše štěstí i fantastickými barvami vyvedená noční oblaka.

ZDROJ: Astrofyzikální progresy z Opavy