19. května 2023 06:00

Největší vesmírná exploze stonásobně překonala celou Sluneční soustavu. Vědci nic podobného nikdy neviděli

Přístroje sice největší vesmírnou explozi zaznamenaly už v roce 2020, trvalo však dlouho, než si jí samotní vědci všimli. Sami teď ale přiznávají, že něco podobného nikdy neviděli.

Vesmír je fascinující a děsivý zároveň. Ačkoliv jde o prostor, ve kterém se pohybuje náš domov v podobě planety Země, nemáme ho ani trochu pod kontrolou a v podstatě kdykoliv na nás může udeřit nějaká hrozba. V minulosti, byť protáhnuté na velmi dlouhé časové ose, se tak stalo mnohokrát a je stoprocentně jisté, že se věci mimo naši kontrolu budou dít znovu. Jako důkaz naší nicotnosti pak může posloužit dosud největší vesmírná exploze, kterou lidstvo zachytilo v roce 2020 a nad kterou si vědci i o tři roky později stále lámou hlavu.

Čtěte více: Záhadný vesmírný jev mohou být záblesky kosmických lodí "Cizinců", uvažují vědci

Událost, kterou se zabývá studie astrofyzika Philipa Wisemana z University of Southampton, je známá jako AT2021wx. Ačkoliv by letopočet zahrnutý do názvu exploze mohl působit zmatečně, záblesk byl zaznamenán automatickými systémy pro sledování oblohy skutečně už v roce 2020. Jak ale Wiseman uvedl, záznam zůstal v databázi bez povšimnutí a odhalen byl až o několik měsíců později, kdy se jím začali astronomové zabývat.

První, co chtěl Wiseman změřit, byla vzdálenost samotné exploze, kterou spočítal na základě odlišných vlnových délek světelných paprsků. Tím se dostal k hrubému odhadu vzdálenosti přibližně osmi miliard světelných let, což je mnohem dál od Země, než jiné podobné záblesky zachycené v minulosti. Skutečnost, že si jich stanice The Zwicky Transient Facility v Kalifornii všimla, však automaticky naznačovala, že šlo o výbuch masivních rozměrů a finální výpočet mluví až o stonásobku velikosti naší Sluneční soustavy.

Dosud nevysvětlená záhada

Pokud bychom se měli zaměřit na celkový jas exploze, Wiseman jej vyčíslil jako 2miliardakrát jasnější nežli Slunce. Co to znamená, je pak předmětem diskuzí, existují však některé hypotézy, kterými se astronomové momentálně zabývají. S velkou pravděpodobností šlo o výbuch hvězdy, i tak by byl ale záblesk přibližně desetkrát jasnější než u dřívějších pozorování explodujících supernov. Mohlo však dojít ke vtažení hvězdy do černé díry, na základě čehož došlo k tzv. slapovému rozvratu, i v takovém případě by ale stále šlo o přibližně trojnásobně jasnější událost. Co tedy záblesk způsobilo?

„Takovou věc jsme nikdy předtím neviděli, prostě se objevila zničehonic a zůstává absolutní záhadou,“ připustil Wiseman. A zůstává u tohoto přesvědčení i po nových objevech mezinárodního týmu vědců Královské astronomické společnosti, kteří záblesk rovněž zkoumají. Jejich teorie spočívá v tom, že mohutný, jediný oblak plynu – asi 5 000krát větší než Slunce – je pomalu pohlcován supermasivní černou dírou. Jenže takové černé díry bývají ve středech velkých galaxií, a žádnou takovou se kolem AT2021lwx nepodařilo najít.

Zdroj: Science Alert