22. dubna 2024 13:10

Největší hvězdná černá díra se nachází jen kousek od Země. Nový objev je naprosto fascinující

Spící obr má téměř 33krát vyšší hmotnost než Slunce. Objeven byl díky neobvyklému kmitání blízké hvězdy.

Vesmír je plný fascinujících objektů, černé díry ale podle nás patří k těm nejzajímavějším a nejděsivějším zároveň. Představte si tak silné gravitační pole, ze kterého jednoduše není úniku. Něco tak hmotného, že žádná částice, ale ani žádné záření, nedokáže černou díru opustit. Třešinkou na dortu pak je zakřivení časoprostoru, které černé díry ve svém okolí způsobují, ať už se to zdá být představitelné, či nikoliv. Přesto tu černé díry jsou a astronomové začátkem roku 2024 objevili jednu, která je pouhých 2000 světelných let od Země.

Co by kamenem dohodil

Jistě, můžete namítnout, že zmíněná vzdálenost není zrovna malá, ale bavíme se tady o vesmíru a tak obřích vzdálenostech, že oněch 2000 světelných let je jako předzahrádka naší planety. Co víc, nově objevená černá díra, která dostala označení Gaia BH3, je dosud největší hvězdnou černou dírou, kterou jsme coby lidstvo odhalili. Je nicméně nutné vymezit, že kromě tzv. hvězdných černých děr, které vznikají kolapsem hvězdy, tu jsou také černé díry vznikající seskupováním hmoty v důsledku gravitačních sil, a o jedné takové – větší, než je Gaia BH3 – také dobře víme. Jde o obří černou díru Sagittarius A*, která se nachází ve středu naší galaxie, a ta i nadále drží ve smyslu velikosti prvenství.

Mohlo by vás zajímat: Černá díra má možná svůj protiklad. Tajemný objekt může objasnit vznik vesmíru

Zpět ale k černé díře Gaia BH3, která byla identifikována na základě pozorování provedených v rámci mise Gaia Evropské kosmické agentury. „Gaia BH3 pravděpodobně vznikla po kolapsu hvězdy, která byla více než 40krát hmotnější než Slunce,“ uvedl na konto nového šampiona Pasquale Panuzzo, výzkumný inženýr francouzské agentury CNRS a hlavní autor studie publikované v časopise Astronomy & Astrophysics. Přidává také zajímavé a podle svých slov nečekané vlastnosti, jako je například opačný směr pohybu, než v jakém kolem sebe obvykle tělesa ve vesmíru obíhají. Další pozoruhodná vlastnost pak je samotná hmotnost Gaia BH3, kterou spoluautor studie Tsevi Mazeh z univerzity v Tel Avivu vyčíslil na přibližně 33násobek hmotnosti našeho Slunce.

Pokud se ptáte, jak se takové černé díry hledají, téměř vždy je velmi nápomocný průvodce. V případě Gaia BH3 je to menší hvězda se tříčtvrtinovou hmotností Slunce. Je také o něco chladnější, ale z druhé strany 10krát svítivější. Vědci pak zaznamenali, jak Gaia BH3 tahá ze své hvězdy hmotu, což je provázeno rentgenovým zářením a důvodem, proč tenhle vesmírný tanec dvou objektů sledovat, pak přinesl i podivný kmitající pohyb hvězdy, významně ovlivněn gravitační silou černé díry. „Nikdo nečekal, že najdeme takhle velkou a dosud nezaznamenanou černou díru, která si potichu žila v naší blízkosti,“ dodal pak Panuzzo ve svém prohlášení a potvrdil, že takovýhle objev potká každého vědce maximálně jednou za život.

Zdroj: Astronomy & Astrophysics, CS Monitor