11. července 2024 11:40

Nejsmradlavější planeta ve vesmíru ukrývá ještě jedno zákeřné nebezpečí

Ač by se mohlo zdát, že vesmír je jen nekonečná černočerná pustina s hvězdami a planetami, je ve skutečnosti neuvěřitelně rozmanitý.

Jen naše sluneční soustava dokazuje, že planety mohou být různých druhů, mohou na nich panovat odlišné podmínky, a když do naší blízkosti dorazí například kometa nebo asteroid, často žasneme, jak vypadají nebo z čeho jsou složeny. Ne všechno ale může být fascinující v pravém slova smyslu, právě naopak – některé objevy mohou působit velmi nepříjemně, a o to víc bychom si měli vážit toho, co máme doma. Naše planeta by totiž také mohla nesnesitelně páchnout, podobně jako HD 189733 b, na které byste žít opravdu nechtěli.

Zkažená vajíčka

Dejme stranou, že je zmíněná planeta, která se nachází ve vzdálenosti 65 světelných let od Země, ve skutečnosti plynný obr. Dejme stranou také to, že bychom měli docela problém snést teplotu přibližně 1000 stupňů, která panuje na jejím povrchu. Ale kdybychom se čistě hypoteticky na HD 189733 b objevili, všechno kolem by zapáchalo jako zkažená vajíčka. Ve studii, která byla zveřejněna časopisem Nature, to popsal astrofyzik Guangwei Fu, který se zápachem planety zabýval a nakonec přinesl tento pozoruhodný objev.

Čtěte také: Planeta, na které prší sklo – to je zajímavý objev astronomů

Podle Fuova týmu tvoří většinu atmosféry sirovodík, který se vyskytuje například i na Jupiteru, a ačkoliv se bavíme o tom, že bychom z tohoto zápachu pravděpodobně zvraceli, pro vědce jde o další důležitý dílek vedoucí k pochopení vzniku planet. Fu by toho nicméně nebyl schopný, nebýt Vesmírného dalekohledu Jamese Webba, který otevírá možnosti v analýze chemických látek na vzdálených planetách. „Je to opravdu převratná záležitost. Jde o skutečnou revoluci v astronomii. Přinesl slibované možnosti a v některých ohledech dokonce předčil naše očekávání,“ pochválil dalekohled Fu. Nyní se proto chystá podobnou metodou prozkoumat i další planety a zjistit o nich víc.

Jen na okraj totiž můžeme ještě prozradit, že HD 189733 b není nepříjemná jen svým zápachem, ale kdybyste se na ní náhodou ocitli, raději si vezměte deštník – a ideálně třeba plechový, jelikož na této nehostinné planetě prší sklo.

Zdroj: NASA, Nature