23. ledna 2024 15:40

Nad Českem proletěl zářivý meteor, unikátní jev zachytili fotografové. Povedlo se ho i natočit na video

Zachytit zářivý meteor zvaný bolid je snem každého astronoma a fotografa noční oblohy. Jeden takový se nad střední Evropou prohnal v noci na neděli 21. ledna 2023. A nebyl to žádný drobeček – objekt 2024BX1 měl v průměru zhruba jeden metr.

O tom, že se malý asteroid blíží a bude vidět na střední Evropou, tentokrát dostali potenciální pozorovatelé varování 75 minut předem od maďarského lovce planetek Krisztiána Sárneczkyho. Jeho upozornění sdílela Mezinárodní meteorická organizace (IMO) i americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA).

Díky tomu navzdory se navzdory mrazivému počasí mohou snímkem bolidu pochlubit i fotografové v Česku:

Pátrání po úlomcích meteoru bude nejspíš marné

Bolid vlétl do atmosféry přibližně 100 kilometrů západně od Berlína v 01:32 SEČ a vzhledem k jeho velikosti se nepředpokládá, že by na zem dopadly nějaké jeho úlomky.

Přečtěte si také: K Zemi se řítí vzácná nazelenalá kometa. Nepropásněte šanci ji vidět

Přesto lovci meteoritů vyrazili do terénu v naději, že cenný pozdrav z dalekého vesmíru objeví. Musí si ale pospíšit, protože meteorologové očekávají další sněhovou nadílku. Průlet bolidu nad Berlínem můžete vidět zde:

Přesná klasifikace bolidu není stanovena, obvykle se za něj označuje meteor jasnější než zhruba −3 magnitudy, případně meteor jasnější než Venuše (−4 magnitudy).

Mohlo by vás také zajímat: Oblohu nad Českem rozzářil meteor jasnější než měsíc. Úlomky mohly dopadnout na zem

Hned tři zářivé bolidy za jedinou noc mohli obyvatelé Česka pozorovat 27. prosince 2023. Nad našim územím proletěly v rozmezí zhruba čtyř hodin a vážily od 330 gramů do jednoho kilogramu. Za celý rok 2023 přitom astronomové nad ČR registrovali deset bolidů.

Zdroj: ČTK, IFL Science