17. října 2024 17:08

Měsíc teď září o třetinu víc. Největší superúplněk roku se o pozornost dělí s kometou

Největší superúplněk roku

Skutečnost, že astronomický úplněk nastal 17. října, zůstala obyvatelům střední Evropy skryta. Došlo k tomu totiž už ve 13:26 SELČ. O mimořádnou podívanou ale nepřijdeme.

Byla by to škoda, je totiž co vyhlížet. Říjnový úplněk si astronomicky nepřesné, nicméně vžité označení superúplněk plným právem zaslouží. Na své eliptické oběžné dráze se Měsíc přiblížil k Zemi na nejkratší vzdálenost 357 174 km (došlo k tomu už ve čtvrtek v noci v 02:48 SELČ) a i když se v okamžiku úplňku nacházel už o 189 km dál, byl podle EarthSky nejblíže ze všech čtyř letošních superúplňků, jež nastávají od srpna do listopadu.

Přečtěte si také: Podívejte se na oblohu. Obří superúplněk doplní kometu, zkuste jedinečnou fotku

To znamená, že měsíční kotouč bude asi o 15 % větší a přibližně o třetinu zářivější než běžné úplňky. Pozorovat mimořádně zářivý superúplněk bude možné nejen večer 17. října (Měsíc vychází na východě v 17:40 SELČ), ale přinejmenším ještě ve dvou následujících dnech, respektive nocích. Pod měsíčním kotoučem se pak 19. října objeví hvězdokupa Plejády, což by mohlo nabídnout další unikátní zážitek.

Optická iluze a kometa

Atraktivní pohled superúplněk nabízí hlavně během svého východu a západu, kdy měsíční kotouč protíná horizont. „Vycházející či zapadající Měsíc náš mozek porovnává se vzdálenými objekty na obzoru a díky tomu se nám zdá větší, než když se nachází vysoko na obloze,“ vysvětluje optickou iluzi astronom a astrofotograf Petr Horálek z Fyzikálního ústavu v Opavě.

Aby toho nebylo na noční obloze málo, doplní superúplněk i nejjasnější kometa 21. století. Jmenuje se C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) a objevuje se večer nad západním obzorem nalevo od hvězdy Arktur ze souhvězdí Pastýře. Tu najdete výrazným prodloužením oje Velkého vozu. Kometa s obtížně vyslovitelným názvem bude v následujících dnech stoupat výše a výše nad obzor, pouhým okem bude viditelná přibližně do konce října. K jejímu pozorování je vhodné najít si místo s nerušeným výhledem na západní obzor, vidět je v těchto dnech i z měst.

Mohlo by vás také zajímat: Raketu SpaceX úspěšně zachytila ramena odletové věže. Podívejte se, jak pracuje Mechazilla

Kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan–ATLAS) se pohybuje rychlostí 67,33 km/s a pochází z Oortova oblaku, což je obří kulovitá oblast obklopující Sluneční soustavu. Podle astronomů se v oblaku nacházejí miliony objektů včetně komet, z nichž některé čas od času „vystřelí“ směrem k Slunci. Při průletu kolem naší hvězdy se mnohé komety rozpadnou, další naopak zazáří nečekanou intenzitou. Kromě velmi jasné komety NEOWISE z roku 2020 tak předvedla mimořádné kometární divadlo například v roce 2007 kometa McNaught.

Zdroj: BBC, EarthSky