Ovládnou svět reklamy virtuální lidé? Podivná budoucnost už začala, takhle vypadá
Uměle vytvořené osobnosti pravděpodobně brzy způsobí revoluci v reklamním průmyslu. Jsou vždy dokonalé, nehrozí jim žádný skandál, můžou se během vteřiny přemístit z jednoho konce planety na druhý – a hlavně jsou mnohem levnější než lidé.
Třiadvacetiletá Li Na-kyoung začala severokorejskou influencerku Rozy sledovat v roce 2020. Fascinovala ji její stále dokonalá pleť, nádherné šaty, co oblékala, a destinace, které navštěvovala. Rozy se stala jejím velkým vzorem, takže byla nadšená, když jí influencerka sledování oplatila a dokonce jí občas i něco okomentuje. Pak ale přišel lehčí šok: Rozy totiž ve skutečnosti vůbec neexistuje.
CGI efekty a ideál krásy
Krásná influencerka, již jen na Instagramu sleduje přes 137 tisíc lidí, je (stejně jako stovky dalších a mnohdy ještě vlivnějších osobností známých ze sociálních sítí) produktem technologie dobře známé z velkolepých filmů i počítačových her. Experti na CGI, tedy počítačovou animaci, touto technologií vdechli život realistickým humanoidům v Avatarovi, Hvězdných válkách, Avengerech a stovkám dalších. Současnou zábavní tvorbu si už bez téhle technologie nedokážeme představit, její průnik do světa reklamy ale pořád ještě mnoho lidí nezachytilo.
Společnost Sidus Studio X, která influencerku Rozy vytváří, ale dobře ví, že na sociálních sítích se dají vydělat peníze. Přesněji řečeno spousty, spousty peněz. Stačí, aby influencerka na svůj profil přidala fotografii v jistých šatech, botách či s nějakým jiným produktem, a společnosti jí za tuto reklamu rády zaplatí tisíce a tisíce dolarů.
„Rozy chce jako modelku využívat mnoho různých společností,“ vysvětlil ředitel firmy, Baik Seung-yup. „Jen za rok 2022 nám určitě vydělá přes jeden a půl milionu dolarů.“ V přepočtu na koruny je to závratných 36 milionů. A to jsou údajně jen čisté zisky. Virtuální modelka a influencerka spolupracuje se značkami jako Chanel a Hermes, objevuje se v televizní reklamě, na billboardech i autobusech.
Ve studiu ji buď stvoří od hlavy k patě, anebo její vždy dokonale nalíčený obličej s bezchybnou pletí „naroubují“ na tělo nějaké skutečné modelky. Finančně se společnostem rozhodně vyplatí ji najmout – na rozdíl od běžných modelek jí totiž není potřeba platit náklady na cestování, ubytování a jídlo. Štáb se nemusí stěhovat mezi lokalitami ani se vypořádávat s případnými „hvězdnými manýry“ a odpadá potřeba drahého osvětlení nebo make-upu a další a další položky. A to už ani nemluvíme o tom, kolik se ušetří času a že influencerce nehrozí ztloustnutí, zestárnutí nebo nějaký skandál.
Virtual Influencer Spotlight🚨: the next generation of Celebrities💃🏼🕺🏽. @lilmiquela
— YONUT (@yonutonline) May 30, 2022
19yr-old robot girl Lil Miquela is one of the most famous and industry-defining v-influencers in the world. Considered the “OG” paving the way w/ over 3m followers on Instagram. Let’s dive in🧵👇 pic.twitter.com/Dq3sevfAQf
Budoucnost reklamy
Počet těchto virtuálních influencerů neustále stoupá. Společnost Meta, pod níž patří Facebook a Instagram, jich eviduje přes 200. Pro mnohé je to alarmující. Už tak velmi přísná kritéria standardů krásy podle nich virtuální, bezchybní a nestárnoucí lidé ještě vyhrotí. Obzvlášť v Jižní Koreji, která v je současnosti skutečnou velmocí, co se plastických operací týče. Tyhle a další, jistě legitimní otázky, jsou samozřejmě na místě, budoucnost ale nemají šanci zastavit – a ať chceme, nebo ne, virtuální lidé můžou v reklamním průmyslu brzy zastat důležité, ne-li klíčové místo.
Zdroj: CNN