12. srpna 2024 14:00
Adam Vala

Nejdelší most na světě vedoucí přes vodu drží 9500 pilířů. Nabízí dechberoucí výhled

Nejdelší mosty světa se nachází především v Číně, jedno prvenství ale této zemi uniká. Nejdelší most vedoucí přes vodu tam zatím nepostavili.

Pokud jste se někdy ocitli v Kodani a zatoužili jste se zajet podívat do švédského Malmö, pak jste s největší pravděpodobností jeli přes Öresundský most. Je dlouhý téměř osm kilometrů, v nejvyšším bodě má 57 metrů a dostanete se díky němu z jedné země do druhé za pouhých 35 minut. Pozoruhodná stavba ale může blednout v porovnání s nejdelším mostem ve Spojených státech, který spojuje městskou část města New Orleans v Louisianě s obcemi na druhé straně jezera Pontchartrain.

Představu o délce mostu podtrhují už samotné údaje o zmíněném jezeře. Jeho rozloha činí 1630 čtverečních kilometrů a jde o druhé největší slané jezero v celých USA, samozřejmě po Velkém Solném jezeře na severu země. Na délku měří 64 kilometrů, na šířku 39 kilometrů, a pokud byste se v něm chtěli potápět, nejhlouběji se vám to povede do hloubky 20 metrů. Pokud byste se ale z New Orleans chtěli přepravit k obcím na druhé straně jezera, museli byste najet na most, který je se svou délkou 38 442 metrů nejdelším mostem na světě vedoucím přes vodu. Ve skutečnosti je cesta přes jezero organizována pomocí dvou souběžných mostů, s tím, že jeden z nich je delší. Z obou ale přibližně na 13 kilometrů ztratí řidiči pevninu na dohled, což činí z jízdy poměrně unikátní zážitek.

Čtěte také: Pád slavného Morandiho mostu pohřbil desítky lidí. Na příčině stále nepanuje shoda

Navzdory obrovským rozměrům trvala stavba mostu pouhých 14 měsíců, a poprvé při ní byla využita stavební metoda masové výroby betonových částí a jejich plynulé sestavování. Most byl poprvé sjízdný 30. srpna 1956, ovšem souběžný most, nabízející zejména plynulost a pohodlnost jízdy přes jezero, byl dostavěn až v roce 1969. Bez ohledu na to ale obyvatelé kvitovali, o kolik se zkrátila cesta přes jezero a oceňovali, že je možné pohodlně navštívit i severní pobřeží, a to i z pohledu turistů. Most podpírá přibližně 9500 betonových pilířů, s tím, že méně jich je kvůli delšímu rozpětí na severním mostě. Zatímco jižní most má pilíře po 17 metrech, severní až po 25 metrech, jde ale jen o rozdíl v technice stavby poplatné tehdejší době a změnám v procesu stavby mostů.

Zdroj: The Causeway, Atlas Obscura

Video, které jste mohli minout: Brno se přizpůsobuje cyklistům. Nové bytovky musí mít kolárnu, chystají se i další města

Adam Vala

Populární filmy na Prima Zoom