Umělá inteligence poprvé pilotovala stíhačku. Lidští piloti už vědí, kdy půjdou do důchodu
Letectvo Spojených států poprvé využilo umělou inteligenci pro taktický letoun.
Umělá inteligence v posledních letech čím dál tím častěji promlouvá do životů obyčejných lidí. Zvykli jsme si na kvalitní překladače, které se navíc stále zlepšují, generujeme si originální umělecká díla podle klíčových slov a díky technologii deepfake můžeme například nechat oživnout dávno zesnulé herce. Kromě zábavy je ale možné umělou inteligenci využít také ve vojenství, což dokazuje fungování některých zbraní a nově i experiment letectva Spojených států, které nechalo umělou inteligenci pilotovat taktický stíhací letoun F-16 po dobu 17 hodin v rámci testů na konci roku 2022.
Our Air Combat Evolution (ACE) program F-16 #AI algorithms graduated from computer simulation to piloting an actual F-16 in less than 3 years. AI agents recently controlled a specialized @TestUsaf F-16 in flight: https://t.co/kZbQo0gY1A pic.twitter.com/7VzwCuhSGA
— DARPA (@DARPA) February 13, 2023
Testy proběhly na letecké základně Edwards Air Force v Kalifornii a šlo o první použití umělé inteligence ve spojitosti s vojenským letadlem. Konkrétně šlo o upravený stroj F-16D Block 30 Peace Marble II pod označením VISTA X-62A, který má skrze probíhající testy s umělou inteligencí položit základy úplně nové éry, v níž už nebudou lidští piloti zapotřebí. Týkat by se měla už šesté generace letounů, která je sice stále ve fázi konceptu, ale už nyní se počítá s tím, že tato letadla budou schopná operovat autonomně. Konkrétně půjde o nástupce F-22 Raptor, ale i dalších bitevníků, ne nutně pouze ve výzbroji USA.
Jak uvádí portál Popular Mechanics, podobné řešení autonomního letu a provádění operací testuje také Velká Británie, Itálie a Japonsko. Rovněž Ruská federace zapojuje podle nedávných zpráv The EurAsian Times umělou inteligenci ve vojenském letectví, nikoliv však za účelem zcela autonomního letu, ale pro podporu rozhodování lidských pilotů, podobně, jako se děje v amerických F-22 či F-35. Na každý pád by se letouny ovládané výlučně umělou inteligencí měly objevit kolem roku 2035 a stát se součástí velkého celku využívajícího ve vzdálenější budoucnosti pokročilé taktické algoritmy pro vedení autonomní války.
Je ale samozřejmě jasné, že za rozhodováním budou i nadále stát lidé, i když jednotlivé části operací může v budoucnu skutečně převzít umělá inteligence, která je schopná analyzovat rychleji než člověk a pracovat se všemi dostupnými informacemi najednou.
Zdroj: Popular Mechanics, Lockheed Martin, EurAsian Times