29. března 2024 14:50

Americký neviditelný letoun sestřelila stará sovětská raketa, Srbové se mu vysmáli. Pilota hledalo 800 vojáků a policistů

Lockheed F-117 Nighthawk byl jako útočný jednomístný letoun zařazen do amerického letectva už v roce 1983. Jednalo se o první bojový letoun zkonstruovaný s využitím technologie stealth, díky které měl být pro nepřítele takřka neviditelný. Letouny F-117 uskutečnily za války v Zálivu v roce 1991 nejméně 1300 bojových letů a neutrpěly jedinou ztrátu.

Co nezvládla protivzdušná obrana Saddáma Husajna, s tím si o osm let později poradila jugoslávská verze sovětského raketového systému S-125 Něva/Pečora (v kódu NATO SA-3 Goa). Ve večerních hodinách 27. března 1999 během bombardování Svazové republiky Jugoslávie (operace Spojenecká síla) baterie jugoslávského 3. praporu 250. raketové brigády protivzdušné obrany sestřelila poblíž Bělehradu F-117 s volacím znakem Vega 31. „Omlouváme se, nevěděli jsme, že je neviditelný,“ komentovali později svůj úspěch s notnou dávkou ironie Srbové.

Přečtěte si také: Nejdražší armádní zakázka v historii ČR je podepsána. Americké stíhačky kupujeme za obří sumu

Poslední let Vegy 31

Každý souboj má přinejmenším dvě strany a nejinak tomu bylo i v případě incidentu s F-117. V bizarně hranatém kokpitu letadla se sériovým číslem 82-080 toho večera seděl podplukovník Darrell Zelko, veterán války v Zálivu. Na okraji Bělehradu pak svými nosiči raket a radary manévroval podplukovník Zoltán Dani. Věděl, že NATO po jeho protivzdušných prostředcích doslova pase, takže přístroje zapínal jen na pár vteřin a neustále měnil pozici.

Když se 27. března 1999 ve 20:15 Darrell Zelko se svým F-117 přiblížil k Bělehradu, aby ze své pumovnice vypustil dvě laserem naváděné pumy GBU-12 Paveway II, bylo nevlídné počasí a hluboká tma. Jugoslávci byli připraveni, o jeho letu věděli od své zpravodajské služby. Američané si totiž byli tak jistí svou převahou, že se spolu piloti a operátoři běžně bavili na otevřených frekvencích, které nebylo těžké odposlouchávat.

Obsluha radarů protivzdušné obrany zapnula přístroje na pouhých 17 sekund, i to ale stačilo, aby neviditelný F-117 vzdálený v tu chvíli 23 kilometrů zachytily. Rychle po sobě byly odpáleny dvě šestimetrové rakety a hnaly se k letounu. Pilot je viděl pod sebou, nemohl ale nic dělat. První raketa stroj minula tak těsně, že se rozkmital, další už explodovala v jeho blízkosti a těžce ho poškodila.

Zelko šel s F-117 do nekontrolovaného pádu, při kterém poškozený letoun rotoval tak rychle, že pilot nějakou dobu kvůli přetížení nedokázal aktivovat katapultovací zařízení. Nakonec se mu ale podařilo stroj opustit a na padáku se snášel k zemi. Ještě ve vzduchu v rozporu s předpisy zapnul nouzovou vysílačku, aby o sobě dal vědět – domníval se, že ve výšce bude mít signál větší šanci. Nebylo to ale nutné – exploze rakety byla tak silná, že ji viděla i posádka létajícího tankeru KC-130 Stratotanker, který se pohyboval nad sousední Bosnou.

Hon na pilota

Darrell Zelko přistál poblíž dálnice tak blízko Bělehradu, že mohl cítit rázové vlny vyvolané bombami NATO padajícími na město. Smotal padák, ukryl ho pod trávu a listí a sám se schoval do odvodňovací strouhy. Sestřelený F-117 dopadl břichem nahoru asi kilometr od něj.

Jugoslávci na nic nečekali a takřka okamžitě rozjeli velkou pátrací akci s cílem pilota najít. Do terénu vyrazilo na 800 vojáků a policistů se psy a přidali se i obyvatelé okolních vesnic. V jednu chvíli se pohybovali jen několik set metrů od pilota, ten měl ale štěstí. Po osmi hodinách nervy drásajícího čekání a poté, co opakovaně vyslal nouzový signál, uslyšel zvuk rotorů dvou pátracích vrtulníků amerického letectva. Právě včas – jak se později ukázalo, do odhalení Zelkova úkrytu zbývaly jen minuty.

Mohlo by vás také zajímat: Bombardéry NATO křižují nebe nad Evropou. Je to vzkaz Putinovi, mají jasno experti

El kondor pada

Jediný úspěšný sestřel „neviditelného“ letounu F-117 za celou éru působení těchto strojů v americkém letectvu raketami konstrukčně pocházejícími ze 60. let minulého století vyvolal v Jugoslávii nadšení. Dodnes není úplně jasné, co přesně stroj prozradilo – mluví se o zhoršené radarové signatuře při otevření pumovnice i o podílu pasivního radiolokátoru Tamara československé výroby.

Podplukovník Zoltán Dani každopádně z jugoslávské armády odešel a v Bělehradě si otevřel pekárnu. V roce 2011 se setkal s pilotem Darrellem Zelkem a stali se z nich přátelé. Část trosek letadla dodnes najdete v leteckém muzeu v Bělehradě, o sestřelení letounu vznikla satirická píseň El kondor pada.

Zdroj: The National Interest, National Museum of the United States Air Force

Video, které jste mohli minout: Zničíme i stíhačky F-16, vyhlásil Putin. Jejich nasazení podle něj situaci na bojišti nezmění

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora
Sdílejte článek
Štítky NATO Jugoslávie Bělehrad Česko protivzdušná obrana Válka v Zálivu Lockheed F-117 Nighthawk Zoltán Dani Svazová republika Jugoslávie

Populární filmy na Prima Zoom