Legendární stíhačka změnila nebe v USA a byla postrachem v Iráku. Podívejte se, jak zlikviduje dva nepřátelské MiGy
Je to možná k nevíře, ale ikonický víceúčelový stíhací letoun poprvé vzlétl už v roce 1978. Nedílná součást letadlových lodí námořnictva Spojených států sice ještě musela čekat další čtyři roky na to, než byla s konečnou platností zařazena do výzbroje, ale první let byl důležitým milníkem, který odstartoval finální fází vývoje a příprav nasazení.
První let stíhačky F/A-18 Hornet se uskutečnil 18. listopadu 1978 a celý zástup inženýrů společnosti McDonnell Douglas (dnes Boeing) mohl poprvé sledovat ve vzduchu nástupce neméně legendárního letounu F-4 Phantom II.
Mohlo by vás zajímat: Stíhačky z Top Gunu 2: Populární F/A-18F Super Hornet doplní neznámý supersonický stroj
První testovací let proběhl na letišti Lambert Field v St. Louis pod přísným dohledem celého vývojového týmu a potenciálních zákazníků. Let provedl zkušený testovací pilot John Edward Krings, který měl dostatek schopností potřebných k maximálnímu využití všech nových vlastností letounu. Během 50minutového letu provedl řadu manévrů a vystoupal do výšky 24 tisíc stop, než se vrátil zpět na letiště Lambert. Let proběhl bez významných problémů, což bylo pro celý projekt značně povzbuzující a všechny testy proběhly dle očekávání. Testovaly se základní letové charakteristiky, manévrovací schopnosti nebo stabilita letadla, poskytující klíčová data pro další vývoj a zdokonalování celého letounu.
Vývoj a nasazení letounu
Vývoj F/A-18 Hornet započal ve druhé polovině 70. let, kdy americké námořnictvo spolu s letectvem vyžadovalo moderní letoun čtvrté generace, který by kombinoval schopnosti stíhacího a útočného letadla. Hornet byl navržen jako víceúčelový bojový stroj s důrazem na flexibilitu a zejména pak schopnost operovat z palub letadlových lodí. Letoun byl zkonstruován s ohledem na požadavky moderních bojových prostředků i technologií, disponuje dvojicí motorů, díky kterým dosahuje rychlosti až 1 915 km/h a má bojový dolet 537 kilometrů.
Od ledna roku 1979, tedy tři měsíce od prvního testovacího letu, se do vývoje zapojily celé zkušební letky z Námořního zkušebního leteckého střediska v Patuxent River, které postupně létaly s 9 vývojovými verzemi. První sériově vyrobené kusy se dostaly k námořnictvu už v květnu 1980 s tím, že následně probíhal typový výcvik. První jednotkou, která dosáhla operační způsobilosti 7. ledna 1983, byla jednotka námořní pěchoty VMFA-314. Letoun F/A-18 Hornet byl poprvé bojově nasazen při bombardování Libye v roce 1986 a následně byl využíván během války v Zálivu v roce 1991, resp. války v Iráku o 12 let později. Nyní využívá námořnictvo Spojených států nejnovější verzi F/A-18E/F Super Hornet, která nahradila jak původní Hornet, tak legendární F-14 Tomcat.
Zdroj: Navair, Airplanes-Online
Podívejte se, jak Hornet sestřelí MiG-21: