Nejrychlejší ponorka všech dob byla sovětskou chloubou. Po překonání rekordu ale přišly problémy
Sovětská ponorka K-222 dosáhla svého rekordního výkonu před více než 50 lety a tento rychlostní rekord nebyl dodnes překonán. Čím byl stroj unikátní a proč jeho výkon dosud nikdo nenapodobil?
Ponorka K-222, původně známá jako K-162, byla postavena a navržena před více než půl stoletím. Stále si drží titul nejrychlejší ponorky, jelikož dosáhla rychlosti 82,8 kilometrů za hodinu, což odpovídá 44,7 námořním uzlům. Ponorka byla vyvinuta na základě příkazu Ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu a Rady ministrů Sovětského svazu v roce 1958 jako součást úsilí o vytvoření nové vysokorychlostní ponorky. K-222 byla zkonstruována v přístavním městě Severodvinsk během 60. let a do služby se dostala v roce 1969 jako jediná ponorka Projektu 661.
Technologický zázrak s těžkostmi ve své konstrukci
Jaderně ozbrojená i poháněná ponorka měla délku přes 106 metrů a byla jednou z prvních, která disponovala titanovým trupem. Nicméně, její hlavní předností byla již zmiňovaná rychlost. Když došlo v roce 1969 na první testy, ponorka překonala očekávání a místo předpokládaných 38 uzlů dosáhla rychlosti 42 uzlů. V roce 1971 pak během dalšího testu dosáhla svého vrcholu, když při plném výkonu reaktoru pokořila onu uvedenou rychlost 44,7 uzlů, což je rekord, který dosud nebyl překonán.
Čtěte také: Katastrofu ponorky Komsomolec v roce 1989 nepřežilo 42 lidí, Sověti jako vždy mlžili
Přestože se může zdát, že K-222 představovala pro síly NATO v období studené války značnou hrozbu, její silná stránka byla zároveň jejím slabým místem. Vysoké rychlosti vedly ke značnému namáhání konstrukce, provoz byl komplikovaný a drahý. Co víc, uvnitř řídicí místnosti dosahovala hladina hluku až 100 decibelů, což je téměř srovnatelné s velmi hlučným nočním klubem, a to není zrovna atribut, který by se pro ponorky hodil. Nakonec, ponorky mají být tiché a nikým neviděné, aby zůstaly efektivní. Jenže pokud stroj dělá takový rámus, využitelný příliš není.
Konec sovětské ponorkové legendy
Konečnou ránu celému projektu však zasadila událost ze září 1980, kdy během údržby došlo k nehodě s jaderným reaktorem. Ponorka byla nakonec vyřazena z provozu v roce 1988 a v roce 2010 sešrotována. Technické problémy, které K-222 provázely, vedly k velmi obtížným představám, že by se v blízké budoucnosti objevila ponorka schopná překonat její rychlostní rekord – přesto však nikdy nelze vyloučit žádnou možnost, ať už se budou konstruktéři spoléhat na nové materiály či postupy.
Zdroj: The National Interest, The Independent Barents Observer
Video, které jste mohli minout: Speciálně vylepšené tanky pomohly vyhrát druhou světovou válku. Podívejte se na slavné „Hobartovy hračky“